אברהם מתהלך בארץ
התורה מספרת שאברהם מצוּוה להתהלך בארץ. ההליכה וההיכרות הבלתי אמצעית עם הארץ יוצרות חיבור ותחושת שייכות אליה. |
וַה' אָמַר אֶל אַבְרָם […] שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם צָפֹנָה וָנֶגְבָּה וָקֵדְמָה וָיָמָּה.
כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם. […] קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה.
בראשית יג, יד-יז
|


לאחר הציווי של אלוהים "לך לך", בעקבותיו נשלח אברם לארץ לא נודעת, השלב הבא הוא הבטחת אלוהים את הארץ לזרעו. אך לפני ההבטחה באה הדרישה להתהלך בארץ ולהכירה. לפי הרעיון המובע בפסוקים, הכרת הארץ היא חלק בלתי נפרד מירושתה ומהאחיזה בה. |
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים: כיצד מכירים חבר חדש? מה אפשר לעשות כדי להעמיק את ההיכרות איתו? נסו לחשוב: כיצד מכירים את הארץ?
- קראו עם התלמידים את הקטע מפרק יג בחומש בראשית. הסבירו לתלמידים את הפסוקים בלשונכם. התמקדו בפסוק האחרון – "קום התהלך בארץ".
מדברים
- מדוע הציע אלוהים לאברם להתהלך בארץ "לאורכה ולרוחבה"?
- מה ההבדל בין לקרוא על מקום מסוים בספר, לשמוע עליו מאחרים או אפילו לצפות בו בסרטון ובין לצעוד בו בעצמך?
- ספרו על טיול שגרם לכם לאהוב את הארץ או להתחבר אליה.
- אם תרצו להציע לתייר מקום שביקור בו יחבר אותו במיוחד לארץ, איזה מקום תציעו לו?
אפשר גם
- אפשר לחבר לפעילות סביב שירו של יורם טהרלב קום והתהלך בארץ.
- אפשר לקרוא קטע מהפרק "הגיאוגרף" מתוך הספר הנסיך הקטן – דמות שמכירה את המפה אך מעולם לא יצאה מהחדר ולא ראתה אותו בעצמה.
- אפשר לבקש מכל ילד להכין המלצה לטיול בצירוף תמונה ולאגד את כל ההמלצות לספר טיולים כיתתי. לחלופין אפשר לבנות מצגת משותפת לכל הכיתה: כל תלמיד יעלה תמונה והמלצה לטיול, ובכיתה צפו בכל ההמלצות יחדיו.