אור אחרי חשכת הלילה
כשהכול שחור סביבנו, למשל כאשר אנחנו עצובים, כדאי תמיד לזכור כי כמו שבטבע היום תמיד מאיר אחרי הלילה, כך בתוכנו יבוא האור אחרי החשכה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים את אחד המשפטים האלה:
- "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר" (השיר נגד הרוח של שלום חנוך).
- "לילה אפל, אך בסופו החמה תזרח" (שיר הסיום למחזמר עלובי החיים שתרגם אהוד מנור).
- בקשו מהם להביע את דעתם על משמעות המשפט לגביהם.
מדברים
- איזה רעיון מובע במשפט זה?
- כיצד ניתן להעתיק את תופעת הטבע הפשוטה המתוארת בשיר אל החיים הפרטיים שלנו?
- האם גם אתם לפעמים מרגישים שקשה לכם יותר בחושך מאשר באור, שאתם עצובים יותר ולחוצים יותר בחושך מאשר באור יום, ולאו דווקא מפני שאתם מפחדים מהחושך?
- חשבו על דוגמה למצב שבו המשפט הזה יכול לעודד אתכם.
אפשר גם
- בעקבות האמירה, אפשר ליצור סרטון מתמונות: התלמידים יכתבו את מילות המשפט על דפים נפרדים ויצטלמו עם כל אחת מהמילים על רקע הממחיש אותה, בעיקר למילים המציינות חושך ואור. מהתמונות אפשר ליצור סרטון, למשל בעורך הסרטים של Windows או באתר Animoto. את הסרטונים אפשר להעלות לאתר הכיתה או לאתר בית הספר. התלמידים מוזמנים גם לשלוח אותו לחברים שלדעתם הרעיון המובע בסרט יעודד אותם.
- פעילות יצירתית: כמו בפעילות אור בפתגם ובציור, גם את המשפטים האלה אפשר להמחיש באמצעות ציור או יצירה כמו קולז'.
- הרעיון של מחזוריות או שינויים ברגשות שלנו המשקפים תופעות בטבע בא לידי ביטוי גם במחזוריות של צורות הירח. ראו את הפעילות כנסת ישראל נמשלת ללבנה המקשרת את הרעיון הזה לתקופות בהיסטוריה של עם ישראל.