אור וחושך בשלוש יצירות
בשלוש היצירות של שלושת האמנים שנציג לתלמידים, האור והחושך מקבלים משמעויות סמליות שונות, והתלמידים יגלו אותן בעזרת פעילות מתוקשבת. (הפעילות מיועדת לבתי הספר המנויים באתר גלים).


ביצירות בהן נעסוק, האור והחושך הם חלק מהסיפור המסופר בהן. אלו היצירות:
אחר הצהריים על גדות ה"לה גראנד ז'אט", ז'ורז' סרה (1886)
משה מקבל את לוחות הברית, מארק שאגאל (1966)
מלנכוליה, ג'ורג'ו דה קיריקו (1912)
ביצירתו של שאגאל האור מסמל אלוהות ומדגיש את הממד הרוחני של מעמד הר סיני.
ביצירתו של סרה האור והצל מספרים על יום קיץ חם של בילוי ועל חיים שקטים ונעימים. האור והחושך רכים ומתמזגים זה בזה. (בשטח המוצף באור יש אזורים קטנים של צל, ובשטח המוצל יש אזור מואר.)
וביצירה של דה קיריקו גם האור וגם הצל משרים אווירה מאיימת: שניהם חזקים וחדים, והצל הכהה אינו מזמין להימלט אליו מהאור המכה והקשה. האור והחושך יוצרים עולם שאין בו מקום למיזוג, לפשרה ולרכות אלא עולם קשוח שמשרה קדרות ומלנכוליה, כשם היצירה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הפנו את התלמידים לפעילות משחקים באור בדף חנוכה באתר החינוכי "גלים", העוסקת באור בשלוש יצירות אומנות.
מדברים
- האם היצירות מוצאות חן בעיניכן? מדוע?
- אילו תחושות מעוררות בכם היצירות?
- מהן המשמעויות השונות של האור בכל אחת מהיצירות שראיתם? כיצד האור שביצירה משפיע על הרגשות שלכם?
אפשר גם
- אפשר להזכיר את הפסוק "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב" (בראשית א, ד) ולדון בשאלה שבפעילות האור כי טוב – מדוע אנחנו מקשרים את האור לטוב? רצוי לשאול את התלמידים אם בשלוש היצירות האור משרה תחושה של טוב.
- בעקבות היצירה של שאגל אפשר להקרין את הסרטון חלונות שאגאל לשאול את התלמידים: כיצד לדעתכם אור הוויטרז'ים משפיע על המתפללים?