איך הכי טוב לי ללמוד?
אנחנו לא לומדים באופן זהה – לכל אדם יש נטיות וחוזקות משלו שבעזרתן הוא קולט את העולם. בפעילות זו נכיר את תאוריית ריבוי האינטליגנציות של גרדנר ונעודד את התלמידים לבדוק מהן הדרכים המתאימות להם ביותר ללמוד. |



במשך עשרות שנים אנשים מדדו את האינטליגנצייה של האנשים לפי האיי-קיו שלהם שהתבסס על בחינת היכולות המתמטיות, הלוגיות והמילוליות שלהם. תפיסה זו השתנתה מאוד בעשורים האחרונים, ותאוריות וגישות שונות פותחו כדי להגדיר ולמדוד את האינטליגנצייה ולהבין את דרכי הלימוד של אנשים שונים. מי שהשפיע יותר מכולם בתחום ואכן חולל מעין מהפכה הוא הווארד גרדנר שהציע את "תאוריית האינטליגנציות המרובות". לפי גישה זו, לכל אדם יש נטיות וחוזקות שונות שבעזרתן הוא קולט את העולם (למשל אינטליגנצייה חזותית, בין-אישית, גופנית-תנועתית ועוד), ויש להתאים את ההוראה לאינטליגנצייה של אותו תלמיד או תלמידה. למשל, תלמידים הנוטים לאינטליגנצייה גופנית ומתקשים בלימוד חשבון, אפשר ללמד באמצעות משחק בכדור – לבקש מהם לספור כמה פעמים הצליחו לקלוע כדור לסל במשך דקה, להכפיל במספר דקות וכו'. |
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
|
מדברים
|
אפשר גם
- אפשר להזמין לשיחה תלמידים שמרגישים שהלימוד בבית הספר אינו תואם את החוזקות שלהם כדי לנסות לחשוב איך אפשר להתאים להם לפחות חלק מהלימוד בבית הספר.
- אפשר לעשות את הפעילות סביב השיר אני לא ילדה של כיסא. מהן החוזקות של הילדה המתוארת בשיר?
- מצורף שאלון העוזר לתלמידים לגלות את הדרך הטובה ביותר בשבילם ללמידה, באדיבות ברברה מזרב, בית הספר הדמוקרטי בעמק בנהלל.
קישורים ברשת
- באתר של ברנקו וייס יש שאלון נחמד שעוזר לתלמיד לבחון אילו אינטליגנציות חזקות יותר אצלו ואילו פחות. התלמידים יסמנו V ליד כל אמירה שנכונה להם. החלק שבו מסומנות מרב האמירות הוא המקום החזק שלהם.
באתר יש גם הסברים על תאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר, סרטונים, הפניות למאמרים אקדמיים, דוגמאות לתכניות לימוד על פי תפיסת האינטליגנציות המרובות ועוד. - סרטון המציג את תאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר.