איך עומדים בטקס זיכרון/ יהודה עמיחי
השיר עוסק בהתלבטות – איך נכון לזכור בטקס זיכרון ומתי – ובמשמעויות שהזיכרון מקבל על פי צורת הזכירה.
איך עומדים בטקס זיכרון
יהודה עמיחי
וְאֵיךְ עוֹמְדִים בְּטֶקֶס זִכָּרוֹן? זְקוּפִים אוֹ כְּפוּפִים
מְתוּחִים כְּאֹהֶל אוֹ בְּרִשּׁוּל שֶׁל אֵבֶל,
רֹאשׁ מֻשְׁפָּל כַּאֲשֵׁמִים אוֹ רֹאשׁ מוּרָם בְּהַפְגָּנָה נֶגֶד הַמָּוֶת,
עֵינַיִם פְּעוּרוֹת וּקְפוּאוֹת כְּעֵינֵי הַמֵּתִים
אוֹ עֵינַיִם עֲצוּמוֹת, לִרְאוֹת כּוֹכָבִים בִּפְנִים,
וּמָה הַשָּׁעָה הַטּוֹבָה לִזְכֹּר? בְּצָהֲרֵי הַיּוֹם
כְּשֶׁהַצֵּל חָבוּי מִתַּחַת רַגְלֵינוּ, אוֹ בֵּין הָעַרְבַּיִם
כְּשֶׁהַצֵּל מִתְאָרֵךְ כְּגַעְגּוּעִים
שֶׁאֵין לָהֶם רֵאשִׁית וְלֹא תַּכְלִית, כְּמוֹ אֱלֹהִים?
יהודה עמיחי, פתוח סגור פתוח, שוקן, ירושלים ותל אביב תשנ"ח-1998, עמ' 174
השיר שייך למחזור השירים ומי יזכור את הזוכרים. עמיחי עוסק במחזור זה ברכיבי הזיכרון – מצבה, טקס, קינה, לוויה וכדומה. השיר מורכב כולו משאלות שמראות שהדרך לזכור אינה מוחלטת, יש דרכים רבות לזכור, ולכל אחת מהן משמעות אחרת.
יהודה עמיחי (1924–2000) היה משורר ידוע שכתב שירה בשפה פשוטה המשלבת עניינים פואטיים ועניינים יום-יומיים. על יצירתו הוא זכה בפרס ישראל.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו את השיר, וצפו בסרטון המתעד עמידה בטקס יום הזיכרון. דונו בשימוש בטקסים כדי לזכור. כיצד הדרכים השונות לזכור מלמדות על משמעויות שונות של זיכרון?
מדברים
- לפי השיר, איך אפשר לעמוד בטקס זיכרון?
- על מה מעידה העמידה הזקופה לפי השיר? על מה מעידה העמידה הכפופה?
- מה מיוחד בדימויים שבשיר, וכיצד הם קשורים לנושא השיר?
- אילו עוד משמעויות שאינן בשיר יש לדעתכם לכל אחת מתנוחות העמידה האלה?
- איך אתם עומדים בצפירה בטקס זיכרון? למה?
- האם לדעתכם יש עמידה מכבדת יותר לטקס זיכרון?
- אילו עוד מעשים סמליים ניתן לעשות כדי לזכור, ומה כל אחד מהמעשים האלה מסמל?
אפשר גם
בעקבות הסרטון ניתן לדון בחוויה של עמידה משותפת בצפירה. שאלו את התלמידים אם קרה להם שעמדו לבד בצפירה, ומה ההבדל בין עמידה לבד ובין עמידה עם אחרים יחד. מה המשמעות של עמידה יחד? הזיכרון קיים אצל כל אחד מאיתנו באופן אישי. אם כך, איך אפשר לזכור יחד?