אילו משקפיים אתם מרכיבים?
דרך פריזמות שונות נגלים אלינו מראות שונים. המשקפיים שאנו בוחרים להרכיב קובעים את הדרך שבה נראה את המציאות. הפעילות היא מבוא לדיון ומשל לאופן ההסתכלות שלנו על החיים.



תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פעילות זו מתאימה להיות פתיח לפעילויות לראות את הטוב או לדון לכף זכות.
- הניחו לפני התלמידים "משקפיים" בצורות שונות ובצבעים שונים: משקפת, מוט צר וחלול, עדשת משקפיים אטומה מכוסה בצלופן, כוס עם תחתית עבה ועוד. כל תלמיד יבחר אחד מהם, יסתכל דרכו ויתאר מה הוא רואה בכתב או בעל פה. אפשר לומר או לכתוב על הלוח: כיצד נראה חפץ כלשהו דרך "משקפיים" שונים? כיצד העולם נראה דרך ה"משקפיים" השונים?
מדברים
- כיצד ייתכן שנסתכל על אותו הדבר בדיוק ונראה דברים שונים לגמרי?
- האם שני אנשים יכולים להתבונן על אותו דבר ולראות דברים שונים (בלי להרכיב משקפיים)?
- האם האדם יכול לבחור איך הוא רואה את העולם?
- כיצד הבחירה שלי מה לראות משפיעה על חיי?
- איזו ראייה הייתם בוחרים לסגל לעצמכם? כיצד אפשר ליישם את הבחירה הזאת? תנו דוגמה.
אפשר גם
- אפשר לבקש מהתלמידים למצוא מילים נרדפות למילה "התבוננות" (לראות, להסתכל, לצפות, לבחון, להביט, להשקיף). הציעו להם להציג את המילים השונות באמצעות פנטומימה או לחבר משפטים ולהשתמש במילים השונות. לאחר מכן דונו בשאלה זו: מדוע יש מילים נרדפות לאותה פעולה?
- אפשר להציע לתלמידים: כדי לאמץ מבט חיובי על המציאות ועל עצמנו, כתבו במשך שבוע בכל ערב לפני השינה שלושה דברים טובים או נעימים שעברו עליכם. למרבה הפלא, אם תתמידו, תראו שקורים לכם יותר ויותר אירועים נעימים במהלך היום.
- לעבודת בית אפשר לבקש מהתלמידים שישאלו את הוריהם אם הם מכירים אדם שמתאפיין בעין טובה או מרכיב "משקפיים ורודים". בקשו מהתלמידים לספר עליו.