אין אחד דומה לחברו
המִשנה לומדת מבריאת האדם הראשון היחיד על ייחודו של כל אדם ואדם ועל חשיבותו משום היותו נברא בפני עצמו. מכך לומדים על גדולתו של הבורא היוצר.
לְהַגִּיד גְּדֻלָּתוֹ שֶל מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁאָדָם טוֹבֵעַ מֵאָה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לָזֶה, מֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טוֹבֵעַ אֶת כָּל הָאָדָם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן וְאֵין אֶחָד מֵהֶם דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ. לְפִיכָךְ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד לוֹמַר: בִּשְבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם.
משנה, סהנדרין ד, ה
פירושי מילים
טובע – יוצר מטבעות על פי תבנית אחידה
בחותם – בתבנית
בקטע מן המִשנה אלוהים מדומה למי שיוצר מטבע לפי תבנית ("חותם") מסוימת. תבנית רגילה יוצרת מטבעות זהים, ואילו חותמו של אלוהים נראה בכל פעם אחר וייחודי. על אף שכל בני האדם הם צאצאי האדם הראשון, כל אחד מהם אחר. בהקשר זה ניתן לומר שכל אדם משאיר חותם משלו בעולם. הרבגוניות האנושית מלמדת גם על חשיבותו של כל אדם ואדם, ומכאן נולדה התפיסה שהעולם נברא בשביל כל אדם ואדם בנפרד.
רעיון השוני על אף "התבנית" הזהה בא לידי ביטוי גם בבחינה המדעית של היווצרות האדם. כמעט כל מראהו ואישיותו של האדם נובעים מהגנים שלו, ובכל זאת גם במקרים של זהות גנטית מוחלטת, כמו בין תאומים זהים, יש הבדל שנובע מההתפתחות ברחם ובהמשך מההשפעה הסביבתית.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הקרינו סרטון על יצירת מטבעות במכונה. שוחחו על ההבדל בין יצירה באמצעות תבנית במכונה ובין יצירה על פי סקיצה והעתקה ביד.
- קראו את המשנה ודונו בה.
מדברים
- לפי המשנה, במה היצירה של אלוהים באמצעות תבנית שונה מהיצירה של האדם באמצעות תבנית?
- באיזו "תבנית" אלוהים משתמש או על איזו "תבנית" הוא מתבסס ליצירת בני אדם?
- מה המסקנה של המשנה בעניין ערכם של בני האדם? כיצד היא מגיעה למסקנה זו?
- האם יצרתם פעם בעזרת תבנית? אם כן, מה לדעתכם היתרונות והחסרונות שלה לעומת יצירה חופשית? באיזו מהטכניקות נוצר חיבור עמוק יותר בין היוצר ליצירה הפרטית?
- למה לדעתכם חז"ל משתמשים במשל זה לתאר את הקשר בין אלוהים לאדם?
אפשר גם
- אפשר ליצור חותמות בסול, מחק או תפוח אדמה. אפשר לצבוע בטוש את ראש החותמת ולראות כמה פעמים היא מחזיקה בצורתה הראשונית.
- אפשר לקרוא אחד מהשירים (לפי רמת הכיתה): "כל אחד הוא מיוחד" או "ניצוץ האהבה" ולשאול: למה חשוב לנו להיות מודעים לשוני ולייחוד של אחרים?
- אפשר ללמוד על אמנות הפופ ארט ועל אנדי וורהול ששעתק תמונות של דברים פופולריים (ומכאן שמו של הזרם). דונו באמנות בעידן המכונה שבה ניתן ליצור עותקים רבים מיצירה אחת. ניתן לצפות בסרטון על פופ ארט ואנדי וורהול בהפקת "כאן חינוכית" (די לצפות בקטע מ-4 עד 10).
- אפשר לצפות בפתיחת סרטו של צ'רלי צ'פלין "זמנים מודרניים" (בכל הקטע או ב-40 השניות הראשונות). יש להסב את תשומת לב התלמידים לפתיחת הסרט שבה רואים עדר חזירים ומייד לאחר מכן עדר של בני אדם. הסבירו שהסרט מציג את החוויה האנושית בעולם המודרני שבה כולם נעשים חלק מפס ייצור. שאלו את התלמידים כיצד ניתן לשמור על ייחוד במציאות היום ואילו דברים במציאות המודרנית מביאים לידי האחדה של בני האדם וטשטוש ההבדלים ביניהם.
- התלמידים יוכלו למלא משימה: הם יתחלקו לזוגות וימנו חמישה מאפיינים ייחודיים של בני זוגם. הם ימסרו את הרשימה לבן הזוג, והוא יקרא מה נכתב עליו. שאלו את התלמידים: האם ידעתם על עצמכם את מה שנראה ייחודי בכם בעיני חבריכם?
- אפשר להכיר זווית נוספת על הקטע בנושא "האחר ואני" בחודש חשוון.