אין לך אדם שאין לו שעה
אנו נוטים לזלזל באנשים שנראים לנו פחות מוצלחים וגם בדברים שנראה שאין בהם תועלת. המשנה יוצאת נגד הגישה הזאת.
הוּא (בֶּן עַזַּי) הָיָה אוֹמֵר:
אַל תְּהִי בָז לְכָל אָדָם,
וְאַל תְּהִי מַפְלִיג* לְכָל דָּבָר;
שֶׁאֵין לָךְ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה,
וְאֵין לָךְ דָּבָר שֶׁאֵין לוֹ מָקוֹם.
מסכת אבות ד, ג
פירושי מילים
מַפְלִיג – מרחיק (ממעיט בחשיבותו)
המשנה מביעה את הרעיון שלכל אדם ולכל דבר יש חשיבות. כל אדם בעולם ראוי ליחס של כבוד, וכל דבר בעולם הוא בעל ערך. הרעיון הזה מבוסס על התפיסה שלפיה כל אדם נברא בצלם אלוהים אך גם על עצם רעיון הבריאה – כל דבר שיצר הבורא יש לו ערך ומשמעות, והוא תורם לעולם בקיומו גם אם אנחנו לא רואים זאת. לכל אדם מגיעה שעת ההצלחה שלו, שעת החשיבות שלו, ולכל ברייה יש העת שבה היא נחוצה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ ללמוד משנה זו לאחר לימוד המשנה צלם אלוהים והמשנה האדם נברא יחידי.
- קראו יחד את המשנה, וודאו שהתלמידים מבינים אותה.
מדברים
- הסתכלו באיור. כיצד אתם מבינים את המילים "השעה של האדם"?
- החכם בן עזאי מלמד אותנו שלא לבוז, כלומר לא לזלזל באיש. הסבירו את המושג "לבוז". אפשר להיעזר במילון.
- בן עזאי מלמד גם שלא לפסול או לבטל שום דבר (דבר – חפץ או רעיון). כיצד בן עזאי מנמק זאת?
- האם תוכלו להציע נימוק נוסף?
- בן עזאי מדבר בלשון שלילה (מה אסור לעשות). נסחו את דבריו בלשון חיוב, כלומר מה עלינו לעשות.
- בתורה כתוב שהאדם נברא "בצלם אלוהים", כלומר יש משהו באדם שדומה לאל. כיצד הרעיון שכל אדם נברא בצלם אלוהים מחזק את המשנה הזאת?
- אם למדתם את הקטע האדם נברא יחידי: כיצד שתי המשניות קשורות זו לזו?
אפשר גם