אנדרטאות זיכרון לשואה
אנדרטה היא דרך להנציח זיכרון. אמנים ברחבי העולם בנו אנדרטאות להנצחת זיכרון השואה, וכל אחת מהן מציגה פן אחר של הזיכרון.


י' בטבת, יום זיכרון עתיק שמוקדש לחורבן בית המקדש הראשון, קיבל לאחר הקמת המדינה משמעות חדשה – הרבנות הראשית קבעה כי הוא יהיה יום הקדיש הכללי לזכר נרצחי השואה שלא נותר להם זֵכר (אנשים שיאמרו עליהם "קדיש"). יום השואה הבין-לאומי הוא 29 בינואר, תאריך סמוך לחודש טבת ולעתים בחודש טבת עצמו. ראוי אפוא לשוחח על זיכרון השואה בהקשר של חודש זה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
הראו את המצגת והסבירו על כל אחת מהאנדרטאות. דונו בייצוג זיכרון השואה באמצעות האנדרטאות.
מדברים
- למה לדעתכם משתמשים באנדרטאות להנצחת זיכרון?
- איך אנדרטה משפיעה על הזיכרון? מה הם האמצעים שהיא משתמשת בהם כדי לעורר זיכרון ולהיחרת בו?
- אילו מהאנדרטאות מצאו חן בעיניכם במיוחד? אילו פחות ולמה?
- אילו רגשות או מחשבות עוררו בכם האנדרטאות?
- במה שונות האנדרטאות זו מזו? מה מהשואה מנציחה כל אחת ואחת מהן?
אפשר גם
- אפשר לדון במרכיבים שמאפיינים אנדרטה (ייצוג חזותי, סמלים, גודל, בהירות, אמירה וכו'). בקשו מהתלמידים לחשוב על מסקנה או זיכרון מהשואה שהיו רוצים להנציח באנדרטה ולתכנן אנדרטה מתאימה.
- אפשר להציג סרטון של חיי הקהילות שהפיק יד ושם ושמעיר לחיים את האבנים הדוממות ב"בקעת הקהילות", אנדרטה לזכר הקהילות שאנשיהן נספו בשואה. שאלו: במה תורמת הוספת הסרטונים לתצלום של האנדרטה?
- אפשר ללמוד את דבריה של דוניה רוזן שנספתה בשואה וביקשה להקים אנדרטה מסוג אחר.