אפשר לתקן!
השינוי ותיקון המעשים אינם מוגבלים בזמן מסוים בחיי האדם. כתבי החסידות מלמדים אותנו שבכל עת אפשר לתקן.
כל עוד הנר דולק, אפשר לתקן.
מובא בשם רבי ישראל סלנטר
האחים רבי זושא ורבי אלימלך ערכו "גלות", ונדדו ממקום למקום בלי שם ורכוש, כדי לקרב את הגאולה ולעסוק בתיקון העולם.
פעם אחת באו אל כפר אחד ולנו באחד הבתים. באמצע הלילה ראו כי בעל הבית בא לביתו והדליק את הנר על השולחן כדי שיוכל לתקן את מעילו.
אז שמעו כי בעלת הבית קוראת לבעלה ואומרת: "מהר ותקן את המעיל, כל זמן שהנר דולק – אפשר לתקן."
אמרו האחים זה לזה: "האם שמעת את דבריה? דבר גדול למדנו כאן – כל זמן שהנר דולק, עוד אפשר לתקן."
יועץ קים חזן, שיח שרפי קודש, חלק ב, מסורה, לודז' תרפ"ז, עמ' 72, מובא באתר זושא
האמרה המיוחסת לרבי ישראל מסלנט וגם הסיפור מלמדים על היכולת של האדם להשתנות. הנר משמש מטפורה לחיי האדם – כל עוד הנר דולק והאדם חי בעולם, הוא יכול לשוב ולתקן את מעשיו.
בסיפור שלפנינו האמרה מובאת בשם האחים רבי זושא ורבי אלימלך, אדמו"רים חסידיים ידועים, אך יש גם גרסה לסיפור שבמרכזה רבי ישראל מסלנט עצמו.
רבי ישראל ליפקין מסָלַנְט (או סָלַנְטֶר) היה מייסד תנועת המוסר שהוקמה בליטא במאה ה-19, ומטרתה הייתה לעודד לתיקון המידות (תכונות הנפש) – עיקר העבודה הדתית.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הדליקו נר קטנטן, וחלקו לתלמידים משימות שעליהם לעשות כל עוד הנר דולק. אפשר לערוך תחרות בין קבוצות.
- קראו את אמרתו של רבי ישראל מסלנט ואת הסיפור, ודונו במטפורה של הנר שהיא משל לחיי האדם.
מדברים
- הסבירו את המטפורה באמרה ובסיפור – מהו הנר? מה ניתן לתקן?
- האם אתם מסכימים עם אמרה זו? למה?
- מה מלמדת אותנו האמרה על מספר ההזדמנויות האפשריות לתיקון? האם לדעתכם יש אין-ספור הזדמנויות לתקן או שמספרן מוגבל? הסבירו.
- אדם שכל חייו נהג באופן שלילי – איזו משמעות יש לתיקון שהוא עושה ברגעיו האחרונים?
- מה מעורר בכם השראה להאמין שאתם יכולים להשתנות? (אנשים מפורסמים שהשתנו, אמרות מחזקות וכדומה). הביאו דוגמאות.
אפשר גם
- תוכלו ללמוד את המשנה ואת דברי רמב"ם בסוגיית הבחירה החופשית והיכולת לשנות ולהשתנות.
- אפשר ללמוד על חזרה בתשובה ועל ימי התשובה בחודש אלול.
קישורים ברשת
הבלדה לסנדלר, שיר שנכתב על פי הסיפור