ארץ ישראל שלי/ דתיה בן דור
השיר מתאר את השותפות ואת העשייה המגוונת בבניית הבית הלאומי בארץ ישראל. |
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּי מילים ולחן: דַּתְיָה בֶּן דּוֹר |
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּי יָפָה וְגַם פּוֹרַחַת
מִי בָּנָה וּמִי נָטַע?
כֻּלָּנוּ בְּיַחַד!
אֲנִי בָּנִיתִי בַּיִת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
אָז יֵשׁ לָנוּ אֶרֶץ
וְיֵשׁ לָנוּ בַּיִת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּי יָפָה וְגַם פּוֹרַחַת
מִי בָּנָה וּמִי נָטַע?
כֻּלָּנוּ בְּיַחַד!
אֲנִי נָטַעְתִּי עֵץ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל –
אָז יֵשׁ לָנוּ אֶרֶץ,
וְיֵשׁ לָנוּ בַּיִת,
וְיֵשׁ לָנוּ עֵץ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּי יָפָה וְגַם פּוֹרַחַת
מִי בָּנָה וּמִי נָטַע?
כֻּלָּנוּ בְּיַחַד!
אֲנִי סָלַלְתִּי כְּבִישׁ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל –
אָז יֵשׁ לָנוּ אֶרֶץ,
וְיֵשׁ לָנוּ בַּיִת,
וְיֵשׁ לָנוּ עֵץ,
וְיֵשׁ לָנוּ כְּבִישׁ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּי יָפָה וְגַם פּוֹרַחַת
מִי בָּנָה וּמִי נָטַע?
כֻּלָּנוּ בְּיַחַד!
אֲנִי בָּנִיתִי גֶּשֶׁר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל –
אָז יֵשׁ לָנוּ אֶרֶץ,
וְיֵשׁ לָנוּ בַּיִת,
וְיֵשׁ לָנוּ עֵץ,
וְיֵשׁ לָנוּ כְּבִישׁ,
וְיֵשׁ לָנוּ גֶּשֶׁר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.
אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל שֶׁלִּי יָפָה וְגַם פּוֹרַחַת
מִי בָּנָה וּמִי נָטַע?
כֻּלָּנוּ בְּיַחַד!
אֲנִי חִבַּרְתִּי שִׁיר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל –
אָז יֵשׁ לָנוּ אֶרֶץ,
וְיֵשׁ לָנוּ בַּיִת,
וְיֵשׁ לָנוּ עֵץ,
וְיֵשׁ לָנוּ כְּבִישׁ,
וְיֵשׁ לָנוּ גֶּשֶׁר,
וְיֵשׁ לָנוּ שִׁיר עַל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.


השיר נכתב בשנת 1978 לסדרה "מה פתאום" (קשקשתא), לפרק "אנו באנו ארצה", לרגל מלאות שלושים שנה למדינת ישראל. בשיר מסופר על התרומה ועל העשייה המשותפת של היחיד ושל החברה לבניית הבית הלאומי בארץ ישראל.
הרעיון של תרומה והתגייסות של כל אחד ואחד לבניית הבית הלאומי בא לידי ביטוי באמירה החוזרת בכל בית "מי בנה ומי נטע? כולנו ביחד". מיד לאחריה הדובר בשיר מציין מה הוא עשה או יצר למען בניית הבית בארץ ישראל.
בשיר מתוארת התרומה לבניית הבית הלאומי ותוצאותיה. התרומה המתוארת היא תרומתו של הפרט: "אני בניתי…", "אני נטעתי…", "אני סללתי…" והתוצאה משותפת: "אז יש לנו ארץ", "ויש לנו בית", וכן הלאה.
המוטיב "יש לנו בית" מופיע בכל בתי השיר ומקבל משמעות נוספת לאור ההיסטוריה של העם היהודי – תקופת הגלות והנדודים הארוכה שבה לא היה לנו בית.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- השמיעו את השיר בכיתה והציגו את המילים. מומלץ להציג את הספר המזמר.
מדברים
- אילו פעולות המוזכרות בשיר מעידות על בניית הארץ? (אפשר לנסות להיזכר בכולן, בלי להסתכל שוב במילים.)
- הוסיפו עוד פעולות שיש בבניית ארץ.
- על פי השיר, נראה שחשוב לעשות דברים יחד. נסו להסביר למה זה חשוב.
- למה חשוב להגיד שכל העשייה (הבית, הכביש) היא לנו – לכולנו, ולא רק לי?
- האם אתם מרגישים שהארץ היא "שלכם"? אם כן, תנו דוגמה לכך.
- השיר קשור לסיפור של הקמת המדינה. הסבירו למה.
- מה מיוחד ושונה בבית האחרון של השיר? הסבירו.
אפשר גם
- אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות קטנות. על כל קבוצה לבנות את "ארץ ישראל שלי" על פי מילות השיר. הפרטים בשיר הם: בית, עץ, גשר, כביש ושיר. הסבירו לתלמידים שהשיר הוא בסיס ליצירה ואפשר לבנות דברים נוספים כמו מכוניות לכביש, דמויות, פרחים ועוד.
חומרים ליצירה: קרטוני ביצוע חתוכים (משטח לבנייה), דבק, מספריים, שדכנים, ניירות לבנים, צבעוניים, שאריות בריסטול מגזינים ועוד, פלסטלינה, מקלות ארטיק, מנקי מקטרות, חרוזים, שאריות בדים, חומרים מתכלים כמו גלילי ניר טואלט ועוד.
אפשר להציע לתלמידים להמחיז את השיר באמצעות היצירות שבנו.