אתגר הארוחה המשפחתית
בצד השמחה והחשיבות של ארוחות חג ושבת משפחתיות, יש בהן גם אתגרים ומתחים. היצירה טרמפולינה עוסקת בהם בהומור.
מירב הימן היא אמנית ישראלית רב-תחומית העוסקת במיצב, בצילום ובאמנות וידאו, ילידת 1972. הימן עוסקת בעבודותיה בפער שבין האידיאל והמציאות ומשתמשת באביזרים מעוצבים, בהומור ובהגזמה. היא מתמקדת בתיעוד מצבים אישיים, משפחתיים וחברתיים מבוימים. ביצירה טרמפולינה היא יוצרת תמונה לא מציאותית של ארוחה משפחתית שבה המשתתפים וגם השולחן והמאכלים מרחפים באוויר בחוסר יציבות. בני המשפחה ממשיכים לאחוז בשולחן ואולי לנסות לשמור על יציבות הטקס של הסעודה המשפחתית ומתכחשים לכאוס. בגדיהם הלבנים של בני המשפחה יכולים לרמוז על ארוחת חג או על הניסיון ליצור תמונה יפה של משפחה הסועדת יחד, אף על פי שלמעשה האיזון בתא המשפחתי מופר והכול מתפרק.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו את היצירה לתלמידים, ובקשו מהם לתאר מה הם רואים בה.
- חלקו להם דף ובו היצירה עם בועות דיבור ומחשבה לדמויות. בקשו מהם לכתוב בבועות מה בני המשפחה חושבים ומרגישים (אפשר ליצור העתק נוסף של היצירה ולמקם בו אחרת את הבועות).
מדברים
- איזה מצב מציאותי מתואר ביצירה? מה לא מציאותי בה?
- מה לדעתכם האמנית רוצה להגיד דרך הכאוס וחוסר היציבות ביצירה על ארוחות משפחתיות?
- מה יכול לגרום לסעודה משפחתית להתפרק או להעכיר את האווירה בה? כיצד ניתן להימנע מכך או לתקן מצב כזה?
- לפעמים בחגים בני המשפחה משתדלים שהסעודה תהיה נעימה ויפה – הם לובשים בגדים חגיגיים, נוהגים בנימוס ואוכלים יחד. מדוע קורה שהסעודה משתבשת דווקא אז? איך אתם מרגישים לגבי הפער בין הציפיות מהסעודה למה שמתרחש בה?
- מדוע היצירה מכונה "טרמפולינה"? הציעו שם חלופי ליצירה.
אפשר גם
- אפשר לביים בקבוצות קטעים הומוריסטיים על בסיס היצירה. כל קבוצה תנסה לנחש מה הוליד את המצב שביצירה ולהציג לכיתה את האירועים המקדימים, גם את רגע הריחוף.
- אפשר ללמוד על היצירה "ארוחת ערב" שמבטאת כמיהה לחיבור עם המשפחה הרב-דורית ולהשוות את הכמיהה הזאת למציאות שביצירה טרמפולינה.
- אפשר ללמוד על אוכל וזהות יהודית ולהתייחס לחשיבות הזהותית של סעודות החג והשבת במסורת היהודית.
- אפשר לחבר את הלימוד על היצירה ללימוד על הציור "סעודת פורים" של מוריץ דניאל אופנהיים. שניהם יכולים להתקשר ללימוד הסיפור בעיני ילד של שלום עליכם שמובא במגוון – מקראה לספרות לכיתות ז', ת"ל, ירושלים תשנ"ב, עמ' 23. באתר הספרייה הלאומית יש פעילות בעקבות הסיפור.