אתה פלא!
מעבר לשוני ולדמיון, לכל אחד ואחד יש הפן הייחודי לו, הפלא שבקיומו.
אתה פלא
חווה אלברשטיין על פי פאבלו קזאלס
כל רגע בו אנו חיים
הוא רגע חדש
כל רגע בו אנו חיים
אין שני לו ביקום.
לא היה כמותו מעולם
ולא יהיה עוד לעולם.
ומה מורים אנו לילדינו
בבית הספר?
מלמדים אנו אותם
כי שניים ועוד שניים
הם ארבעה,
וכי פאריס היא בירתה של צרפת…
מתי נלמד אותם גם מה שהינם.
עלינו לומר לכל אחד מהם:
יודע אתה מה שהינך –
אתה פלא!
אתה יחיד ומיוחד!
אתה פלא!
בכל העולם כולו
אין עוד ילד אחד בדיוק כמותך.
אתה פלא,
אתה יחיד ומיוחד.
והבט בגופך –
איזה פלא הוא.
רגליך, ידיך, אצבעותיך הזריזות.
האופן שבו אתה מתנועע –
אתה פלא
עשוי אתה להיות כשקספיר
מיכאלאנג'לו, בטהובן –
אתה פלא!
טמונה בך היכולת לכל דבר.
כן, פלא הינך.
וכאשר תגדל –
התוכל אז לפגוע באדם אחר,
אשר כמותך הוא פלא,
גם הוא יחיד ומיוחד,
גם הוא פלא?
עליכם להוקיר זה את זה,
עליכם לעבוד,
כולנו חייבים לעבוד
כדי להפוך את עולמנו זה
שיהא ראוי לילדיו.
אהבת המולדת אך דבר טבעי הוא,
מדוע תחדל האהבה בגבול?
אתה פלא…
משפחתנו אחת היא.
כל אחד מאיתנו
נושא חובה לאחיו.
אנו כולנו איננו אלא
עלים בעץ,
והעץ הוא האנושות.
אהבת המולדת אך דבר טבעי הוא,
מדוע תחדל האהבה בגבול?
אתה פלא…


חווה אלברשטין סיפרה שקראה את האוטוביוגרפיה של הצ'לן הספרדי הנודע פאבלו קזאלס ומצאה נאום שהכין לוועידה הומניטרית בחסות האו"ם. היא הרגישה שמילות נאום הן שירה ממש ויצרה מהן שיר.
בבסיס השיר עומד הרעיון שלכל אחד בעולם יש ייחודיות משלו, וידיעה זו אמורה למנוע מאתנו לפגוע באחרים.
בביצוע השיר אלברשטיין נעזרת בליווי כלים מינימלי, ולעתים ללא כלי נגינה ברקע. כך היא מדמה את השיר לשיחה בין אדם או מורה לילד
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ ללמד את השיר בהקשר של הקטע צלם אלוהים או הקטע אין לך אדם שאין לו שעה.
- השמיעו את השיר בביצועה של חוה אלברשטיין כאשר התלמידים קוראים את מילות השיר. הנחו אותם לשים לב לייחוד ולפלאיות שהיא מתארת.
מדברים
- מה תלונתה של המשוררת על מה שנלמד בבתי הספר?
- האם אתם מרגישים שבבית הספר שלכם אתם לומדים את מה שהיא מבקשת?
- אם כן, תנו דוגמאות. אם לא, הציעו הצעה – דרך ללמוד את הרעיון הזה.
- על פי השיר, אילו דברים אצל כל אחד ואחד מבני האדם הם פלא?
- בשיר נאמר: "אהבת המולדת אך דבר טבעי הוא, מדוע תחדל האהבה בגבול?" מה משמעות האמירה? האם אתם מסכימים אתה?
- מהי מסקנת השיר?
אפשר גם
- התלמידים יכולים לצייר את עצמם: הם ימתחו קו מאיברי גוף שונים – הידיים, הרגליים, אברי הפנים, המוח ועוד – וירשמו איזה דבר פלאי ומיוחד הם יכולים לעשות באיבר זה, איזה כישרון טמון בו.