בובות בבושקה
מה אני מגלה מעצמי לכל האחרים? מה אני מגלה רק לאנשים מעטים? מה בתוכי, ואיש אינו יודע אלא אני? והאם יש דברים שאף אני אינני יודע על עצמי? בשאלות אלו נעסוק עתה בעזרת בובות בבושקה.
בובות בבושקה הן בובות בתוך בובות. כשהן מסודרות זו בתוך זו, אנו רואים רק בובה אחת, אולם כאשר פותחים אותה, מגלים שבתוך כל בובה מסתתרת עוד בובה ושגם בתוכה יש בובה. מוצאן של בובות בבושקה ברוסיה, והפירוש של המילה בבושקה הוא סבתא'לה. ברוסית הבובות נקראות מטריושקה, כינוי לשם הפרטי הרוסי מטריונה שנגזר מהמילה הלטינית mater – אימא. המטריושקה היא אם טובת לב, בריאה ושמנמנה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
הציוד הנדרש לפעילות
- סדרת בובות בבושקה או תמונה של בובות כאלה
- דף עבודה אחד לכל תלמיד
- זוגות מספריים (לפחות זוג אחד לשני תלמידים)
- מהדק
- צבעים
הפעילות
- הבהירו במה אנו דומים לבובות בבושקה, שהרי גם אצלנו יש "בובות פנימיות" – תכונות, מחשבות ורגשות נסתרים שאין אנו משתפים בהם את כולם אלא רק יחידים.
- הפנו את התלמידים לעבודה אישית ופרטית: תנו לכל תלמיד את דף העבודה: דף אחד לבנים, דף אחד לבנות. על כל תלמיד לכתוב על בטן הבובות כמה מילים על עצמו על פי ההנחיות הרשומות על הדף. (הדברים פרטיים יותר ככל שהבובה קטנה יותר.)
בבטן הבובה האחרונה רשמו סימן שאלה, והוא מסמל כי יש בנו גם דברים שאף אנו איננו יודעים על עצמנו. הזמינו את התלמידים לכתוב על הבובה הזאת מקרה או נסיבות שבהם הם "הפתיעו את עצמם", גילו בעצמם תכונה או רגש שלא היו מודעים להם לפני כן. - לאחר סיום הכתיבה עליהם לגזור את הבובות ולהדק אותן יחד לפי פי סדר, כשהבובה הגדולה מלפנים.
- פתחו בדיון.
מדברים
- אילו סוגי דברים כולם מגלים לכולם?
- אילו סוגי דברים יודעים עלינו רק אנשים קרובים יותר? (דברים שאנו אוהבים או לא אוהבים, תכונות מסוימות שיש לנו, סיפורים אישיים, בעיות, תקוות וכו')
- הזמינו את התלמידים המוכנים לכך לספר על מקרה או נסיבות שבהם הם גילו דבר על עצמם (על פי מה שכתבו על גב הבובה הנושאת סימן שאלה).
אפשר גם
- הצעה למשחק: אפשר לחלק פתקים לתלמידים ולהזמין אותם לכתוב בשורה אחת פרט מיוחד עליהם או אירוע מיוחד שאירע להם ושלדעתם הכיתה אינה יודעת עליהם (למשל עלייה לארץ בגיל צעיר מאוד, מגורים ליד ביתו של אדם מפורסם, המאכל האהוב עליהם, וכו'). המורה תאסוף את הפתקים ותקרא כמה מהם. על התלמידים האחרים בכיתה לגלות מי כתבו את הפתקים שהמורה הקריאה.
- אפשר לחבר לפעילות אחד בפה ואחד בלב (על פי תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא , דף מט, עמוד א): לימוד האמרה התלמודית המחנכת לדיבור כן, לא צבוע.
- בפעילות חברים שאפשר לספר להם סוד יש דיון על בסיס דברי רמב"ם על השאלה למי אפשר לספר סוד או דבר פרטי מאוד.
- פעילות נוספת העוסקת בהסתרה היא חיים סודיים – סיפורם של האנוסים: על יהודי ספרד שנאלצו לשמור על יהדותם בחשאי בשל רדיפות האינקוויזיציה.