ביקור חולים
ביקור חולים הוא מעשה חשוב, ולפי התלמוד, הכול חייבים בו, ויש גם טעם לכך.
בִּקּוּר חוֹלִים אֵין בּוֹ שִׁעוּר.
אָמַר אַבַּיֵּי: אֲפִלּוּ גָּדוֹל מְבַקֵּר אֵצֶל קָטָן.
רַבָּא אָמַר: אֲפִלּוּ מְבַקֵּר מֵאָה פְּעָמִים בְּיוֹם.
אָמַר רַבִּי אַחָא בַּר חֲנִינָא: כָּל הַמְּבַקֵּר חוֹלֶה נוֹטֵל אֶחָד חֶלְקֵי שִׁשִּׁים מִצַּעֲרוֹ.
על פי תלמוד בבלי, מסכת נדרים, דף לט, עמוד ב
פירושי מילים
שִׁעוּר – כמות, הגבלה
גָּדוֹל או קָטָן – במעמד
הקטע מהתלמוד מדגיש את חשיבותה של מצוות ביקור חולים – "אין בו שיעור", כלומר אין הלכות המגבילות אותו. החולי יכול לפקוד כל אדם שהוא, וכל האנשים שווים מבחינה זו. ולכן כפי שאביי אומר, גם על אדם במעמד גבוה לבקר אצל אדם פשוט ממנו. רבא טוען שביקור חולים חשוב כל כך, שאין מגבלה על מספר הפעמים שראוי לבקר את החולה. רבי אחא בר חנינא מביא טעם לחשיבות הביקור – בכוחו ליטול חלק מהצער של החולה ממנו ולהקל עליו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים להיזכר בפעם האחרונה שהיו חולים. עליהם לצייר באמצע דף משהו שמסמל בעיניהם את החולי (למשל מיטה או מדחום). בצד אחד של הדף עליהם לפרט אילו תחושות ורגשות היו להם כשהיו חולים, ובצד האחר לציין מה עזר להם להרגיש טוב יותר.
- קראו יחד את המקור וודאו שהוא מובן. בדקו: האם תלמידים ציינו שהקשר עם אחרים בזמן החולי היה חיובי?
מדברים
- מה המסר העיקרי של הקטע לדעתכם? נמקו.
- למה לדעתכם הדגיש אביי שאפילו אדם במעמד גבוה צריך לבקר אצל מישהו במעמד נמוך ממנו? מה יוצא דופן בזה?
- איך אתם מרגישים כשאתם חולים ובאים לבקר אתכם, מתקשרים אליכם או שולחים הודעה ושואלים לשלומכם? האם זה נעים לכם או לא נעים? למה?
- החכמים אומרים שאין שיעור בביקור חולים, כלומר אין ההלכה מורה כמה פעמים יש לבקר את החולה. על פי אילו שיקולים לדעתכם צריך להחליט כמה פעמים לבקר את החולה?
- רבי אחא אומר שמי שמבקר חולה עוזר לו מעט להבריא. האם לדעתכם ההשפעה של הביקור היא על גוף החולה או על התחושות והרגשות של החולה? נמקו.
- האם לדעתכם שליחת מסרון לחולה או שיחת טלפון כדי לשאול לשלומו שקולה לביקור חולים? הסבירו.
אפשר גם
- אפשר לגבש עם התלמידים נוהל "ביקור חולים" בכיתה. אפשר להקים ועד שתפקידו להתעניין בתלמידים חולים.
- אפשר ללמוד את השיר "מבריאה כרונית" על ההשפעה הפסיכוסומטית גם במצב של חולי כרוני.