בית וטבע
הבית הוא פעמים רבות החוצץ בין האדם לבין איתני הטבע. אך יש שבחרו לבנות בית שהוא דווקא חיבור לטבע. |
פרנק לויד רייט, אדריכל אמריקני, היה אחד האדריכלים החשובים בתחילת המאה ה-20.
"רייט שאף ליצור אדריכלות המכוונת לאדם הפרטי והעונה על צרכיו: אדריכלות הקשורה לטבע ומבטאת את נופיו […] 'ואשר צומחת באופן אורגני כעץ בטבע'. [לפי תפיסתו] […] על הבניין להראות כאילו צמח מסביבתו, ועיצובו חייב ליצור הרמוניה בינו לבין הסביבה" (אמנות בעידן הטכנולוגי, האוניברסיטה הפתוחה, יחידות 6, 5, 1981, עמ' 7).
הבית על האשד (המכונה גם בית המפל או בית קאופמן) הוא וילה שתכנן רייט ונחשבת לאחת מיצירות המופת האדריכליות המפורסמות ביותר של המאה ה-20.
רייט תכנן בית היושב מעל מפל וקשור אליו ואל סביבתו באופן אורגני, בית המשתלב עם סביבתו כאילו צמח מעצמו בתוך היער.
לבית בעיקר מרכיבים אופקיים חלקים המדגישים את התערבות האדם בטבע אך משתלבים בהרמוניה עם שכבות הסלעים הנמצאות מתחת לבית. המפל זורם בטבעיות מתחת לבית ונשפך בין המרפסות הלבנות לבין שכבות סלעים אלו. המרפסות גדולות ונראות כמו מרחפות באוויר.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הראו לתלמידים את התמונה בכיתה, והסבירו אתם יחד מה משמעות הבנייה האורגנית – בנייה המשתלבת בנוף. אפשר להקרין מצגת עם תמונות של הבית.
מדברים
- האם לדעתכם בית צריך להשתלב בנוף ומדוע? (מדוע כן? ומדוע לא?)
- מה מיוחד בבית על האשד?
- דמיינו שאתם גרים בבית הזה – מה יהיה מיוחד במראות שתראו ובקולות שתשמעו?
- מה יכול להפריע לתושבי הבית הזה? (לדוגמה, הקול של המפל נשמע היטב ובחזקה בבית, במשך כל היממה.)
אפשר גם
- ארצנו אינה משופעת במפלים. נחליף את המפל בעץ עתיק או רב שנים. בקשו מהתלמידים לתכנן מבנה שיקימו בסביבת העץ שהם יסרטטו או יתארו בכתב. האם יעקרו את העץ ויבנו במקומו בניין? האם העץ יהיה חלק מהמבנה? על התלמידים להציע הצעות ורעיונות שונים.
- אפשר לקשר לנושא הקיימות, למשל להעלות נושאים לדיון כגון אלו: האם לעקור עצים לצורך בניית מגורים, למשל כפי שקרה בכביש 6? האם יש לאפשר סלילת כבישים הפוגעים בטבע אך מקצרים את זמני הנסיעה או לעודד סלילת כבישים המשתלבים בטבע?
- אפשר להציג לתלמידים את התמונות מאתר מעיינות המרפא בבַּאד בּלוּמאוּ שבנה האמן פרידנסרייך הונדרטווסר, מתוך האידאל של בנייה עם הטבע ובלי פגיעה בו.
- בקשו מהתלמידים לתכנן להם בתים מיוחדים משלהם. אפשר לתת למשימה את הכותרת "בית חלומותיי". אפשר להקרין להם מצגת ובה בתים מיוחדים בעולם. אפשר גם לבקש מהם לחפש בתים מעניינים ומיוחדים באתרי המידע השונים.
- אפשר להשמיע את השיר בבית חלומותי ולבקש מהתלמידים הצעות לבית החלומות שלהם.