בית לאלוהים
כמעט בלתי אפשרי לדבר על הבית של העם היהודי בלי להתייחס לבית הקדוש ביותר לעם במשך שנים רבות – בית המקדש. אמנם זה לא בית במובן הרגיל שלו, אך יש בו כמה דברים שמאפיינים בית. |
דברי אלוהים על המשכן:
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם.
שמות, פרק כה, פסוק ח
תיאורו של פילון את בית המקדש השני:
אַלְפֵי אֲנָשִׁים מֵאַלְפֵי עָרִים, אֵלֶּה דֶּרֶךְ הַיַּבָּשָׁה וְאֵלֶּה דֶּרֶךְ הַיָּם, מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב, מִצָּפוֹן וּמִדָּרוֹם, מַגִּיעִים בְּכָל חַג אֶל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ כְּאֶל מִקְלָט מְשֻׁתָּף, אֶל נָמֵל מוּגָן מִפְּנֵי סְעָרוֹת הַחַיִּים […] וְהֵם מְבַקְּשִׁים לִמְצֹא בּוֹ אֶת הַשֶּׁקֶט, לְהִפָּטֵר מִן הַדְּאָגוֹת אֲשֶׁר מְעִיקוֹת עֲלֵיהֶן מִשַּׁחַר יַלְדוּתָם, לָנוּח מְעַט וּלְבַלּוֹת אֶת זְמַנָּם בְּחֶדְוָה וּבְגִיל. בְּלֵב מָלֵא תִּקְווֹת טוֹבוֹת הֵם עוֹשִׂים אֶת הַחֻפְשָׁה הַחִיּוּנִית הַזֹּאת בִּקְדֻשָּׁה וּבְמַתַּן כָּבוֹד לָאֵל: הֵם גַּם קוֹשְׁרִים קִשְׁרֵי יְדִידוּת עִם אֲנָשִׁים שֶׁלֹּא הִכִּירוּם עַד כֹּה, וּבְמִזּוּג הַלְּבָבוֹת עַל זֶבַח וָנֶסֶךְ הֵם מוֹצְאִים אֶת הַהוֹכָחָה הַנִּצַּחַת לְאַחְדוּת הַדֵּעוֹת.
פילון האלכסנדרוני, על החוקים לפרטיהם, חלק א', סעיפים 70-69
פעמיים בהיסטוריה היה לעם ישראל בית מקדש. את בית המקדש הראשון בנה שלמה המלך במחצית השנייה של המאה ה-10 לפני הספירה, והוא עמד על כנו עד שנת 586 לפני הספירה, אז החריב אותו נבוכדנצר השני מלך בבל, עם גלות בני ישראל לבבל. כחמישים שנים לאחר מכן התיר כורש, מלך פרס, לגולים לחזור ולבנות שוב את בית המקדש. מאות שנים לאחר מכן, בערך בשנת 30 לספירה, שכלל המלך הורדוס את בית המקדש והפך אותו לבניין מפואר מאוד, כפי שכתוב בתלמוד: "מי שלא ראה בנין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו" (תלמוד בבלי, בבא בתרא ד, ע"א). את בית המקדש החריבו בשנת 70 הרומאים. בתנ"ך אפשר לראות יחס כפול לבית המקדש. מצד אחד בית המקדש הוא ביתו של אלוהים: "בנה בניתי בית זבול לך מכון לשבתך עולמים" (מלכים א, ח, יג). מצד אחר אין מבנה שיכול לשכן בתוכו את אלוהים מפני שאין לו גוף: "כי האמנם ישב אלהים על הארץ הנה השמים ושמי השמים לא יכלכלוך אף כי הבית הזה אשר בניתי" (מלכים א, ח, כז). אפשר להניח שבתקופת המקרא שתי התפיסות היו קיימות במידה כלשהי. עם התלמידים נתמקד בפירוש לפסוק "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם" (שמות כה, ח). אמנם מדובר פה במשכן, אך התפיסה תקפה גם לבית המקדש. אין התאמה בין המילה "משכן" – שהיא בלשון יחיד – לבין המילה "בתוכם", והיינו מצפים שיהיה כתוב "עשו לי משכן ושכנתי בתוכו". אפשר ליישב את הקושי לפי הפירוש שלפיו אלוהים אומר שכאשר בני ישראל יבנו לו משכן, הוא ישכון בקרבם. לפי הסבר זה, אלוהים אינו גר במשכן או בבית המקדש, אך המבנה משמש מעין כלי שעוזר לעם ישראל להרגיש את נוכחותו – אם מפני שיש בו קדושה מרבית, אם מפני שכאשר העם מתכנס בין כתליו, הוא מרגיש קרוב לאל.
דבריו של פילון, פילוסוף יהודי שחי באלכסנדריה במצרים (50-15 לפני הספירה בערך) מתארים את בית המקדש בשלושת הרגלים. בתיאורו הציורי מאוד בית המקדש שימש מעין בית למבקריו: הם ראו בו "מקלט משותף", "נמל מוגן מפני סערות החיים", ובו ביקשו למצאו את השקט מדאגות החיים. תיאור זה מזכיר מאוד את אחד התפקידים של בית פרטי – לשמש לנו מקלט, מקום שבו אנחנו מרגישים מוגנים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים איזה בית היה הקדוש ביותר לבני ישראל במשך שנים רבות – בית המקדש. חשוב להזכיר לתלמידים שהיו שני בתי מקדש ושכל אחד מהם היה קיים בתקופות מאוד שונות.
- אפשר להראות לתלמידים הדמיה של בית המקדש השני.
- קראו עם התלמידים את הפסוק מספר שמות: "ועשו לי משכן ושכנתי בתוכם" (כה, ח). חשוב להסביר שהפסוק מדבר על המשכן ולא על בית המקדש, אך הרעיון שמובא בו תקף לבית המקדש כי הוא החליף את המשכן.
מדברים
דיון על הפסוק מספר שמות:
- בספר שמות (כה, ח) כתוב: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". פרשנים מצאו במשפט קושי דקדוקי. מהו הקושי?
- הציעו פתרון לקושי. (אם התלמידים מתקשים, אפשר לתת רמז: בתוך מי ישכון אלוהים?) כיצד בניין עשוי לגרום לכך שאנשים ירגישו את אלוהים בקרבם?
דיון על דבריו של פילון:
- לפי פילון, מה הרגישו האנשים שהגיעו לבית המקדש?
- מדבריו של פילון אפשר להבין שבמידה מסוימת תפקידו של בית המקדש דומה לתפקידו של בית. מה משותף לשניהם? הצביעו על המילים או הביטויים בקטע שאומרים זאת.
אפשר גם
- אפשר להעלות הצגה על העלייה לרגל לבית המקדש בירושלים. המציאו ארבע דמויות והתמקדו בהן. תארו כל דמות: שמה, גילה, מאין הגיעה, אילו מחשבות עולות בראשה בהגיעה לעיר. כתבו שתי סצנות מן ההצגה, ובכל אחת מהן הפגישו לפחות שתיים מהדמויות.