בל תשחית
התורה מלמדת אותנו להתייחס לצומח בכבוד ולא לפגוע בו. זה הערך מאחורי המצווה "בל תשחית".
כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת.
דברים כ, יט-כ
וְלֹא הָאִילָנוֹת בִּלְבַד, אֶלָּא כָּל הַמְּשַׁבֵּר כֵּלִים, וְקוֹרֵעַ בְּגָדִים, וְהוֹרֵס בִּנְיָן, וְסוֹתֵם מַעְיָן, וּמְאַבֵּד מַאֲכָלוֹת דֶּרֶךְ הַשְׁחָתָה, עוֹבֵר בְּלֹא תַּשְׁחִית.
רַמְבָּ"ם, מִשְׁנֶה תּוֹרָה, הִלְכוֹת מְלָכִים וּמִלְחָמוֹת, פֶּרֶק ו, הֲלָכָה י


התורה מתארת מצב של מלחמה. לעתים צבא שהיה תוקף יישוב היה משמיד את העצים סביבו כדי לפגוע בתושבים. התורה אוסרת על כריתת עצי פרי, אולי מפני שכשהמלחמה תיגמר, שוב יזדקקו התושבים לאכול מעצי הפרי ובשל התפיסה הבסיסית שאין לפגוע במשאבי הטבע משום שהם יקרים לכולם. רמב"ם מרחיב על הציווי ומסביר שאין להשחית כל דבר שהוא שיש בו תועלת – כלים, בגדים, בניינים וכדומה. ספר החינוך מנמק את המצווה:
שֹׁרֶשׁ הַמִּצְוָה יָדוּעַ שֶׁהוּא כְּדֵי לְלַמֵּד נַפְשֵׁנוּ לֶאֱהֹב הַטּוֹב וְהַתּוֹעֶלֶת וּלְהִדָּבֵק בּוֹ. מִתּוֹךְ כָּךְ תִּדְבַּק בָּנוּ הַטּוֹבָה וְנַרְחִיק עַצְמֵנוּ מִכָּל דָּבָר רַע וּמִכָּל דְּבַר הַשְׁחָתָה. וְזֶהוּ דֶּרֶךְ הַחֲסִידִים [… ] וְלֹא יְאַבְּדוּ אֲפִלּוּ גַּרְגֵּר שֶׁל חַרְדָּל בָּעוֹלָם.
סֵפֶר הַחִנּוּך, מִצְוָה תקכ"ט (המאה ה-13)
והנה נימוק נוסף שמביא הפרשן שד"ל:
עיקר המצוה הוא, שלא יכרות העץ אחר שאכל מפירותיו, וזה אמנם כדי להרחיק את האדם ממידת כפוי טובה, ולהרגילו שיאהב את המיטיב לו, ולא ישליכנו אחר גבו בזמן שלא יקבל ממנו עוד תועלת.
("המשתדל" פירוש שד"ל לתורה, דברים כ' י"ט)
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הנחו את התלמידים למלא שאלון באתר של מרכז השל או להדפיס את העמודים המתאימים (7-4) משאלון דומה. השאלונים בודקים את הרגלי הצריכה שלנו ומודדים עד כמה אנחנו משתמשים במשאבים של כדור הארץ.
אורח החיים בישראל משתמש במשאבים רבים של כדור הארץ, והיום לעולם יש "חוב" כלפי כדור הארץ. אנחנו מכלים את המשאבים של כדור הארץ ארבעה חודשים לפני כמות הזמן שדרוש להם להתחדש, והחוב עולה ללא הרף.
הסבירו לתלמידים שבתקופת התורה לא הייתה בעיה של צריכת יתר של משאבי כדור הארץ וגם הייתה מודעות לחשיבות של משאבים אלו ולצורך לכבד את עולם הטבע. - קראו יחד את המקורות.
מדברים
- מדוע התורה מבדילה בין עץ נושא פרי לבין עץ שאינו נושא פרי?
- במה רמב"ם מרחיב את מצוות "בל תשחית"?
- למה לדעתכם צריך להימנע מלהרוס דברים שיש בהם שימוש או לפגוע בהם?
- על פי ספר החינוך, ספר על המצוות, הסיבה לאיסור "בל תשחית" היא שנתרגל לעשות דברים חיוביים ולא נתרגל להרוס ולבזבז. תנו דוגמה להרגלים של שמירה ושל הימנעות מבזבוז.
- על פי הפרשן שד"ל, הסיבה לאיסור "בל תשחית" היא ש"נרחיק את האדם ממידת כפוי טובה". תנו דוגמה למשהו שהוא מובן מאליו בעינינו בחיי היום-יום שלנו.
- מי עוד משתמש במשאבי הטבע חוץ מהאדם?
- האם לדעתכם צריך לשמור רק על מה שיש בו שימוש לאדם? למה?
אפשר גם
- אפשר לחלק את הכיתה לשלוש קבוצות. כל קבוצה תחשוב על דוגמאות של בזבוז בחיי היום-היום. קבוצה אחת בבית, קבוצה אחת בבית הספר, וקבוצה אחת במדינה או בעולם. אחרי שהקבוצות ימצאו דוגמאות, הן יחשבו על רעיונות למניעת בזבוז זה.
- אפשר לקרוא עם התלמידים את ההתלבטויות של ילדה שמנסה להבין את התוצאות המעשיות של מצוות "בל תשחית".
- כדי להמחיש את הרעיון של מצוות "בל תשחית", אפשר לעשות שוק "קח-תן" בבית הספר. התלמידים יביאו מביתם חפצים שאין להם עוד שימוש בהם (צעצועים, משחקים, ספרים ועוד) ויחליפו אותם בחפצים שיביאו תלמידים אחרים.