דיוקן משפחתי
איך נראה דיוקן משפחתי? כמספר המשפחות כן מספר התשובות. נכיר כמה ציורים של דיוקנאות משפחתיים מנקודות מבט שונות.
פרנסיסקו גויה, דיוקן משפחת המלך קרלוס הרביעי, 1800


מידע על הציורים:
פרנסיסקו גויה, משפחת המלך קרלוס הרביעי, 1800:
גויה צייר את בני משפחת המלוכה של ספרד. הציור מפתיע מאוד ביחס לדיוקנאות של משפחות מלוכה בהיסטוריה. שלא כמו ציירי חצר אחרים, גויה לא ניסה לייפות את הדמויות כפי שהיה נהוג עד אז בציורי משפחות המלוכה כדי לרצות אותן. המלכה נראית מעט גסה, המלך בוהה בחלל, ובלחייו אדמדמות של שתיינים. עד אז מבטם של המלכים בציורים היה מבט נוקב וחכם המישיר עיניים לצופה. בולטים לטובה פניהם הזכים של הילדים. כל בני משפחת המלוכה בציור – המלך והמלכה, ילדיהם, אחי המלך, חתנו וכלתו לעתיד. נוסף על כך הצייר עשה מעשה חצוף והוסיף בציור מאחור גם את דיוקנו שלו – האם ראה בעצמו חלק מן המשפחה? האם רצה בזאת? או שהוא רמז להם שהם אינם שונים ממנו באמת?
פרט מעניין נוסף הוא האישה שפניה מופנים הצדה – היא אינה מבני המשפחה, וייתכן שהיא אשתו לעתיד של יורש העצר הרווק, משמאל.
פרידה קאלו, דיוקן משפחתי, 1950:
קאלו ציירה את המשפחה שלה במעין אילן יוחסין, לרבות הדורות הקודמים. בדיוקן הזה בולט הפער בין משפחת אִמה המקסיקנית למשפחת אביה האירופית. בשורה העליונה הסבים, באמצעית הוריה של קאלו, בתחתונה במרכז קאלו עצמה (בשמלה קצרת שרוולים) ולידה אחיותיה. הציור אינו גמור, ולא ברור מיהן שלוש הדמויות החלקיות בימין התמונה (אולי אחייניה). ייתכן שהתינוק משמאל לה מסמל את אחיה שמת בינקותו או את העובר שהפילה.
ציור זה מביע את הקשר של הציירת לכל הדורות במשפחה, והוא ממחיש שבדיוקן משפחתי יכולים להיכלל לא רק האנשים החיים שמשמשים מודלים בציור, אלא גם המתים.
ראובן רובין, משפחתי, 1926–1927:
בציור נמצאים כל בני המשפחה יחד, אך הוא מדגיש את הפער בין האמן למשפחתו. הרקע הוא ארצישראלי – עצי זית – אך בני המשפחה עלו מאירופה ואינם נראים או מרגישים בבית. הם לבושים בבגדים אירופיים ותנוחת גופם נוקשה. הנינוח היחיד הוא הצייר עצמו – בגדיו המקומיים רפויים, נעליו רכות ופתוחות, ותנוחתו משוחררת יותר. גם הכבשה מבני המשפחה, ובכך ממחישה את החיבור שלו לרעיון החלוציות והחיבור לאדמה. אפשר לראות כיצד צייר אחרת לגמרי את אשתו ובנו ה"צבר" בציור של המשפחה שהקים בישראל.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- כתבו על הלוח את הכותרת "דיוקן משפחתי". הקרינו את הציורים:
- פרנסיסקו גויה, משפחת המלך קרלוס הרביעי, 1800
- פרידה קאלו, דיוקן משפחתי, 1950
- ראובן רובין, משפחתי, 1926–1927
- בקשו מהתלמידים לכתוב חמש מילים על כל תמונה. בקשו מכמה ילדים להקריא את שכתבו, ורשמו את המילים ליד התמונה על הלוח.
מדברים
- האם לדעתכם יש מאפיין אחד לכל הדיוקנאות המשפחתיים שראינו מעבר לעצם העובדה שהם דיוקנאות של משפחות?
- אילו מאפיינים משפחתיים יש בציורים?
- אילו מאפיינים נעימים וטובים של משפחה נראים בציורים? אילו מאפיינים שליליים?
- איזה ציור הוא המתאים ביותר להגדרה של דיוקן משפחתי ולמה?
- איזה פרט הכרחי הייתם כוללים בדיוקן משפחתי שהייתם מציירים?
אפשר גם
- תוכלו לבקש מהתלמידים לצייר דיוקן של המשפחה שלהם, אך קודם כול עליהם להחליט – מה מאפיין את המשפחה שלהם? איזו אווירה הם רוצים שהתמונה תמחיש?
- אפשר להציע לתלמידים דרכים שונות ליצירת דיוקן משפחתי.
- כפי שפעם נהגו להתלבש במיטב המחלצות לקראת ציור או צילום רשמי של דיוקן משפחתי, גם היום רבים מעלים לרשתות החברתיות דיוקן מחמיא של המשפחה המגובשת, הנקייה והיפה. אפשר להציע לתלמידים לצלם שתי תמונות משפחתיות (אין צורך להצטלם עם כל בני המשפחה, די בשניים בלבד): האחת "ייצוגית" והאחרת "אמתית". מה יהיו ההבדלים ביניהן? מה תחשוף התמונה האמתית שיוסתר בתמונה הייצוגית? כמובן כדאי להשרות אווירה של הומור בדיון כדי שלא להביך או להשפיל.
קישורים ברשת
- ניתוח ציורו של גויה באתר "טקסטלוגיה"
- התערוכה "תמונות מחיי משפחה" במוזאון ישראל