דיוקן עצמי בחפצים
שני הכיסאות שצייר וינסנט ואן גוך כדיוקנאות מלמדים על דרכים לבטא אישיות באמנות לא בציור של דיוקן.
ציורי הכיסאות של וינסנט ואן גוך הם דרך אחרת לצייר דיוקן עצמי ודיוקן של חברו הצייר פול גוגן, והם מבטאים את אישיותם של השניים בלי לצייר את דמותם. הכיסא של ואן גוך פשוט עם מושב קלוע מקש, ועליו מקטרת וטבק – ייצוג של צניעות וסגפנות. הכיסא של גוגן מכובד, עשוי מעץ מלא, ועליו ספר ועששית – ייצוג של למדנותו של גוגן. הכיסא של גוגן מצויר בצבעים שבהם השתמש גוגן בציוריו, והכיסא של ואן גוך בצבעים שאפיינו את ציוריו שלו.
כאשר מעמידים את שני הציורים זה בצד זה, שני הכיסאות יכולים לפנות זה אל זה או להפנות גב זה לזה. גם עניין זה מבטא את מערכת היחסים בין שני החברים – זמן קצר לאחר השלמת הציור הם רבו ונפרדו. הפרידה הביאה לידי התדרדרות נוספת במצבו הנפשי של ואן גוך.
וינסנט וילם ואן גוך (1890-1853) היה אמן הולנדי מהזרם הפוסט-אימפרסיוניסטי, מחשובי הציירים במאה ה-19. הוא חלה במחלת נפש וככל הנראה התאבד בגיל שלושים ושבע. רק לאחר מותו קיבלו ציוריו את ההכרה האמנותית הגדולה שהוא לא זכה בה בחייו. ואן גוך צייר דיוקנאות עצמיים רבים, בעיקר בתקופות שבהן מחלתו התגברה. הציורים מבטאים את מצבו הנפשי המעורער.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו: מהו דיוקן? ומהו דיוקן עצמי? ספרו על נטייתו של ואן גוך לצייר דיוקנאות של אחרים בצד דיוקנאות עצמיים רבים.
- הציגו את תמונת הכיסא של ואן גוך ושאלו: מה היינו מצפים לראות בדיוקן עצמי, ומה חסר בתמונה? השוו לציור הכיסא של גוגן.
מדברים
- ואן גוך בחר לצייר דיוקן עצמי שלו ושל חברו פול גוגן באמצעות כיסאות. למה לדעתכם עשה זאת?
- אילו פרטים בציורים מייצגים את נשואי הדיוקנאות ואן גוך וגוגן?
- מה מלמד כל אחד מהכיסאות על כל אחד מהאמנים?
- בהעמדת שני הציורים זה בצד זה, על אילו הבדלים בין השניים ניתן לעמוד? מה אפשר ללמוד מכך על ההבדלים בין ואן גוך לגוגן?
- במה שונה ציור דיוקן באמצעות חפצים מייצגים מציור דיוקן רגיל? איזה סוג ציור לדעתכם מייצג טוב יותר את הזהות של מושא הדיוקן?
- אילו חפצים מייצגים אתכם?
אפשר גם
- אפשר לחבר לפעילות "דיוקן עצמי" שבה מובאים כמה דיוקנאות עצמיים בתולדות האמנות או רק לצפות במצגת המובאת שם. שאלו: האם הדיוקן העצמי הוא כמו תמונה שהיא ייצוג חזותי נאמן למציאות של מראה האמן או שיש בדיוקן משהו שהוא מעבר לכך? אילו דברים אנחנו יכולים לדעת או לחוש לפי ציורי הדיוקנאות העצמיים על האמנים שציירו אותם? למה לדעתכם אמנים הרבו לצייר את עצמם?
- אפשר ללמוד על ציוריו של ג'וזפה ארצ'ימבולדו שצייר דיוקנאות בצמחים.
- הקרינו את הסרטונים "משמעות של חפצים" ו"דיוקן עצמי" של חנון פיבן. הביאו חפצים שונים, והציעו לתלמידים לבחור חפצים המייצגים אותם וליצור איתם דיוקן עצמי. לחלופין בקשו מהתלמידים מראש להביא מהבית חפצים שונים המייצגים אותם ושאפשר להשתמש בהם ליצירה.
- סדרו מעגל של כיסאות, כיסא לכל תלמיד. בקשו מהתלמידים לחפש חפצים עליהם או בתיק שלהם שמייצגים אותם ולמקם אותם על הכיסא. כל תלמיד יעצב את הכסא על פי האופן שבו הוא רואה את עצמו. אפשר להוציא כיסאות מהמעגל, להטות אותם, להפוך אותם וכו'. אחרי יצירת הדיוקן שאלו את התלמידים מה הם רואים בכל כיסא ומה לדעתם רצה לומר יוצר הדיוקן על עצמו.