דיוקנאות צומחים
האומן ג'וזפה ארצ'ימבולדו צייר סדרת דיוקנאות על פי עונות השנה מפריטים מהטבע. ציוריו מלמדים אותנו על הקשר בין צמיחה בטבע לצמיחת האדם.
ג'וּזֶפֶּה אַרְצִ'ימְבּוֹלְדוֹ, סתיו, 1573


ג'וּזֶפֶּה אַרְצִ'ימְבּוֹלְדוֹ (1593-1527) היה צייר איטלקי שנודע בדיוקנאות המורכבים שצייר ושהיו בהם אלמנטים מעולם הצומח.
בסדרת הציורים ארבע העונות ארבעה דיוקנאות המורכבים מצמחי העונה ומפירות העונה שמיוצגת בכל ציור. בציורים דיוקן אדם שהולך ומתבגר מעונה לעונה. בציור אביב נראה נער ב"אביב ימיו", בציור קיץ ניכר שהנער הוא כבר בחור, בציור סתיו דיוקן הבחור משתנה לאדם בוגר, ובציור חורף תווי הדיוקן שלו הם של אדם זקן.
אפשר להתבונן בציורים אלו דרך המשפט שטבע הפילוסוף לודוויג פוירבאך: "אדם הוא מה שהוא אוכל" (בהקשר של ספיריטואליזם ומטריאליזם). המזון שאנו אוכלים, ראשיתו מהצומח, והוא שמצמיח אותנו והופך אותנו למי ומה שאנו. אכילת מזונות על פי עונות השנה נחשבת מותאמת באופן מיוחד לבריאותנו ולהתפתחותנו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו את הציורים לתלמידים בלי שמותיהם. בקשו מהתלמידים לתאר מה הם רואים בכל ציור ולזהות את המרכיבים שמהם עשוי כל דיוקן. בדקו עם התלמידים אם יש נושא מאחד לדעתם בכל ציור ומכנה משותף למרכיביו. לאחר מכן גלו את שמות הציורים ודונו בשאלה כיצד כל ציור מייצג את העונה שעל שמה הוא נקרא. בקשו מהתלמידים לתת כותרות לציורים.
- חלקו את הלוח לארבעה חלקים, ובכל חלק כתבו שם של עונה. בקשו מהתלמידים לחשוב: אילו פירות וירקות אופייניים לכל אחת מהעונות? אילו צמחים הם רואים בטבע בכל עונה? הסבירו שהציורים מייצגים את עונות השנה של הטבע באירופה, ואם נצייר ציור על פי העונות בארץ, הוא יהיה מורכב מצמחים אחרים.
- אמרו לתלמידים שניתן לראות בציורים תהליך התבגרות של אדם. בקשו מהם לנסות לשייך כל ציור לתקופה בחיי האדם. דונו: מה הקשר בין העונה ובין תקופת החיים בכל ציור?
מדברים
- ממה מורכבים הדיוקנאות? במה שונה דיוקן "רגיל" מדיוקן שמורכב מפריטים? מה היתרונות ומה החסרונות של יצירת דיוקן בשיטה זו?
- למה לדעתכם בחר האומן בחר להשתמש בעולם הטבע ובצומח ליצירת הדיוקנאות? מה לדעתכם הוא רוצה לומר בכך?
- ניתן לראות בסדרת הציורים גם תהליך התבגרות והזדקנות של אדם. במה תהליך הצמיחה בטבע דומה לתהליך הצמיחה של האדם? מה ניתן ללמוד מכך?
- נהוג לומר שאדם צעיר הוא ב"אביב ימיו". למה לדעתכם דווקא האביב משמש לתיאור תקופה זו בחיים? מה דעתכם על בחירתו של האומן להשתמש בפרחים כדי לצייר את דיוקנו של הנער? באילו עוד דימויים מעולם הצומח היה ניתן להשתמש לתיאור תקופה זו?
אפשר גם
- אפשר להציע לתלמידים לבחור עונה אחת ולהרכיב דיוקן מהצומח הארץ ישראלי של עונה זו. הם יוכלו להיעזר ברשימה המרכיבים בחלק "תכל'ס" של השיעור.
- ניתן להאזין לשיר "כי האדם עץ השדה" ולשאול כיצד האדם הוא כמו עץ השדה. בקשו מהתלמידים ליצור דיוקן עצמי העושה שימוש בפריטים מהטבע שקשורים אליהם, בפריטים שהם אוהבים או בפריטים שמסמלים צדדים בהם.
- תוכלו להכיר לתלמידים יצירות נוספות של ארצ'ימבולדו.
- ארצ'ימבולדו היה חריג למדי בתקופתו בשימוש במרכיבים מהטבע או מהדומם ליצירת דיוקנאות. גם כיום יש אומנות כזו – יצירותיו של האומן הישראלי חנוך פיבן. תוכלו להתבונן בתהליך היצירה של פיבן שבוחר את מרכיבי הדיוקנאות גם כדי לומר משהו על הדמות שבמרכז היצירה. הינה למשל מרכיבי הדיוקן של דוד בן גוריון.
- אומנים אהבו לצייר דיוקנאות ובעיקר דיוקן של עצמם. תוכלו לעסוק בנושא הדיוקן העצמי.