דני גיבור
השיר עוסק במסר הבעייתי המשודר לעיתים לילדים – לא להפגין רגשות, בעיקר רגשות של עצב, ולא לבכות. למסר הזה עלולות להיות תוצאות של הדחקת רגשות, אדישות ואטימות לרגשות של אחרים.
אִמָּא אָמְרָה לִי: דָּנִי,
יַלְדִּי הוּא גִּבּוֹר וְנָבוֹן.
יַלְדִּי לֹא יִבְכֶּה אַף פַּעַם
כְּפֶתִי קָטֹן.
אֵינֶנִּי בּוֹכֶה אַף פַּעַם.
אֵינֶנִּי תִּינוֹק בַּכְיָן.
זֶה רַק הַדְּמָעוֹת, הַדְּמָעוֹת
הֵן בּוֹכוֹת בְּעַצְמָן.
פֶּרַח נָתַתִּי לְנוּרִית,
קָטָן וְיָפֶה וְכָחֹל.
תַּפּוּחַ נָתַתִּי לְנוּרִית,
נָתַתִּי הַכֹּל.
נוּרִית אָכְלָה הַתַּפּוּחַ,
הַפֶּרַח זָרְקָה בֶּחָצֵר
וְהָלְכָה לָהּ לְשַׂחֵק
עִם יֶלֶד אַחֵר.
אֵינֶנִּי בּוֹכֶה אַף פַּעַם,
גִּבּוֹר אֲנִי, לֹא בַּכְיָן!
אַךְ לָמָּה זֶה, אִמָּא, לָמָּה
בּוֹכוֹת הַדְּמָעוֹת בְּעַצְמָן?
מרים ילן-שטקליס, דני גבור ושירים אחרים, המחלקה לחנוך ולתרבות לגולה של ההסתדרות הציונית העולמית, ירושלים תשל"ה
השיר נפתח במסר של אם אל בנה: ילדים גיבורים וחכמים אינם בוכים. הילד מקבל את המסר ועל כן מצהיר שהוא באמת לא בוכה. הוא מאשים את הדמעות הזולגות שהן עצמאיות: "הן בוכות בעצמן".
הילד בשיר נעלב מילדה, אך הוא מתנהג כמצופה ממנו, שב ומצהיר כי הוא אינו בוכה ומאשים שוב: "בוכות הדמעות בעצמן".
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- האזינו לשיר "דני גיבור". בקשו מהתלמידים לשתף את תחושותיהם לגבי השיר והמסר המועבר בו.
מדברים
- דני טוען שהוא אינו בוכה אבל מספר שהדמעות בוכות בעצמן. למה לדעתכם דני אינו מודה בכך שהוא בוכה ומעדיף להגיד שהדמעות יורדות בעצמן?
- איזה מסר קיבל דני מאימו על בכי? מה דעתכם על כך?
- האם גם לכם קרה שביטאתם רגש כלשהו ואמרו לכם לרסן את עצמכם ולא לבטא אותו? אם כן, איך הרגשתם? איך נהגתם?
- האם לדעתכם יש בעיה בדיכוי של רגשות?
- מדוע יש שמרגישם שבושה לבכות?
- האם אתם חושבים שהיחס לבכי הוא מגדרי (כלומר שהוא מקובל פחות אצל בנים)? מה דעתכם על כך?
אפשר גם
- אפשר להרחיב את הדיון על ההבניה המגדרית שקובעת שבנים אינם בוכים באמצעות השיר "הגברים בוכים בלילה" ולשוחח על החוויה של גבר שגדל על המסר שאסור לא לבכות.
- אפשר להציג את השיר "שתפסיקו לשאול שאלות" של יהודה אטלס ולדון בהבדל בין השירים.
- אפשר לערוך את הפעילות "כלוב הרגשות" על שחרור הרגשות הכלואים בתוכנו.