האור כי טוב
התורה אינה מסבירה מדוע "הָאוֹר כִּי טוֹב", אולם אנחנו מקשרים באופן טבעי את האור לטוב. נבדוק על מה מתבסס קישור זה ומדוע האור מסמל את הטוב.
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד.
בראשית א, א-ה
האור חיוני לתפקוד האדם בעולם, והחושך מקשה עליו ̶ סביר להניח שזו הסיבה שהאור נתפס בדרך כלל כסמל הטוב והחושך כסמל הרע.
על פי התורה, שעות האור ושעות החושך הן חלקים אינטגרליים מהיממה, כלומר טבעו של עולם שיתקיימו בו הן אור הן חושך. אפשר לפרש זאת כביטוי לתפיסה שמנהגו של עולם שיתקיימו בו גם טוב וגם רע.
התורה אינה רואה בחושך סמל לרע, ולכן ננסה למצוא גם את הצדדים החיוביים שבחושך.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לעצום את עיניהם, להניח את ראשם על השולחן ולדמיין את בריאת העולם בהשראת סיפור בריאת העולם בתורה. חשוב לציין שלשון התורה מאוד תמציתית, ולכן עליהם לנסות להשלים את התיאור בעזרת הדמיון שלהם. הקריאו את הפסוקים של תחילת ספר בראשית לאט-לאט, עם הפסקות. מומלץ להקריא אותם על רקע מוזיקה.
- לאחר קריאת הפסוקים, וכשהמוזיקה עדיין מתנגנת, בקשו מהתלמידים לרשום אילו אסוציאציות העלו בהם המילים "תוהו ובוהו", "חושך" ו"אור" – אפשר לכוונם להתייחס לרגשות, למחשבות, למקומות, לנופים, למזג האוויר ועוד.
מדברים
- אילו אסוציאציות ותחושות העלה בכם תיאור בריאת האור לאחר שהעולם החשוך תואר במילים "תוהו ובוהו"?
- האם באסוציאציות שהעלתה בכם המילה "אור" יש מילים חיוביות? מדוע האור נחשב בדרך כלל לסמל הטוב? כיצד האור מאופיין בפסוקים?
- אילו אסוציאציות ותחושות העלה בכך תיאור בריאת החושך? האם באסוציאציות שהעלתה בכם המילה "חושך" יש מילים שליליות? מדוע החושך נחשב לעתים קרובות סמל לדברים שליליים?
- התורה אומרת על האור "כי טוב". מדוע אין היא מגדירה את החושך במילה "רע"? חשבו עתה על הצדדים החיוביים של החושך (למשל חשיבות השינה).
- בסיפור הבריאה גם האור וגם החושך הם חלק מהיממה. במובן הסמלי ניתן להסיק שכפי שהחושך הוא חלק אינטגרלי מהיממה, כך גם הקשיים (שהחושך מסמל אותם) הם חלק מהעולם. וכפי שהיום מתחיל בחשכה ואחריה בא האור, כך גם בחיים האור והטוב באים אחרי החושך והקשיים, וזוהי הבנה אופטימית חשובה לחיינו.
אפשר גם
- פעילות כתיבה: נסו להפוך את סדר הפעילות – תארו במה החושך מיטיב עמנו ובמה האור מקשה עלינו.
לתלמידים מתקדמים: על כל תלמיד לכתוב מעין משל המציג את האור ואת החושך כשני חברים המשלימים זה את זה. במשל עליהם לפרט מה כל אחד מהצדדים תורם לחברות. - הקרינו את המצגת חגי אורים בעולם המתארת כיצד הן אנחנו הן עמים אחרים חוגגים חג של אור, שהרי "האור כי טוב" לכולנו.
- אפשר להשמיע את ברכת יוצר אור הנאמרת מדי בוקר בתפילת שחרית: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא את הכול".