האדם נברא יחידי
הרעיון שכל בני האדם שונים זה מזה מובע בדימוי ציורי בקטע זה מתוך המשנה.
לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי,
לְלַמְּדָךְ, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא […]
וּמִפְּנֵי שְׁלוֹם הַבְּרִיּוֹת, שֶׁלֹּא יאֹמַר אָדָם לַחֲבֵרוֹ: אַבָּא גָּדוֹל מֵאָבִיךָ; […]
וּלְהַגִּיד גְּדֻלָּתוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא:
שֶׁאָדָם טוֹבֵעַ כַּמָּה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד, וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לְזֶה;
וּמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טָבַע כָּל הָאָדָם בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל אָדָם הָרִאשׁוֹן,
וְאֵין אֶחָד מֵהֶן דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ.
לְפִיכָךְ כָּל אֶחָד וְאֶחָד חַיָּב לוֹמַר: בִּשְׁבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם.
על פי המשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד, משנה ה
ביאורי מילים:
לפיכך – משום כך
מאבד נפש – הורג
שלום הבריות – שלום בין אנשים
טובע – יוצר מטבעות על פי תבנית אחידה
בחותם – בתבנית
הקדוש ברוך הוא – כינוי לאלוהים
בששת ימי הבריאה נבראו החי והצומח, והם נבראו בקבוצות שבהן פרטים רבים – "למיניהם". רק האדם נברא יחידי – פרט אחד בלבד. במשנה החכמים מציעים כמה סיבות לכך: להביע את הרעיון שכל אדם ואדם הוא עולם שלם, להמחיש את השוויון בין האנשים ולהראות את גדולתו של אלוהים – מתוך חותם של אדם אחד (הראשון) הצליח לברוא אנשים שאינם דומים זה לזה. הדימוי של החותם האחד מראה שלכולנו משהו מהותי משותף – כולנו נעשינו מחותם אחד. לפי המסורת היהודית, כולנו נבראנו בצלם אלוהים, ועם זאת כל אחד ואחד שונה מזולתו. המשפט האחרון – על כל אחד מאתנו לומר "בשבילי נברא העולם" – מעניין אך מאתגר. אפשר לפרש שאמירה זו היא אמירה אנוכית: "אני מרכז העולם, כל העולם נברא כדי לשרת אותי ולספק את מאוויי". אך אפשר לקרוא אותו גם בצורה אחרת: כל אדם חייב להכיר בייחוד שלו וגם בייחודו של זולתו שהוא שווה ערך לערכו שלו, הרי גם הזולת אומר את אותו המשפט על עצמו!
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים את השאלה המוצגת במשנה: כל הצומח והחי נבראו בקבוצות, למה רק האדם נברא יחידי? למה לא ברא האל אנשים רבים בבת אחת?
- אספו כמה תשובות, ואז קראו יחד את המשנה.
- אם אפשר, הביאו לכיתה חותמת כדי להמחיש את הפעולה שייתכן שאינה מובנת לתלמידים.
מדברים
- נסחו במילים שלכם את השאלה שהמשנה מנסה לענות עליה.
- הקטע מהמשנה המובא כאן מציג שלוש תשובות אפשריות לשאלה זו. מהן?
- איזו תשובה מביעה את הרעיון שכל אדם ואדם הוא מיוחד?
- איזו תשובה מביעה את הרעיון שכל בני האדם שווים בערכם?
- לפי המשנה, כל בני האדם נוצרו בחותם אחד. אפשר להסיק מכך שלכולנו יש משהו משותף – מהם הדברים המשותפים לכל בני האדם?
- מה דעתכם על המשפט: "לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם"?
אפשר גם
- כל תלמיד יצייר על דף שני עיגולים – שני צדדיו של מטבע. כל תלמיד יכתוב או יצייר בצד אחד של המטבע במה הוא דומה לכל בני האדם בעולם, ובצדו האחר של המטבע מה החלק הייחודי שבו, במה הוא מיוחד ושונה. התלמידים יישבו עם חבר או חברה לכיתה וישתפו זה את זה ב"מטבע" שלהם. האם היו דברים דומים במטבעות שהכינו?
- כדאי להמשיך ללימוד השיר ניצוץ האהבה העוסק בשוני המובנה בין בני האדם.
- עם תלמידים בוגרים יותר אפשר לעסוק ביצירת האמנות סינקדוכה שבה מוצג המגוון האנושי אך ורק דרך ההבדלים בגווני העור.