האדמה היא עוגן
המשורר בעז יניב רואה באדמה את היציבות והעוגן שהאדם נזקק להם.
שׁוֹכֵב עַל הָאֲדָמָה רָגוּעַ
מִכָּאן כְּבָר לֹא אוּכַל לִפֹּל
בעז יניב, רוח הדברים, מקום לשירה, 2018
בעז יניב (יליד 1980) הוא משורר, אקטיביסט ומהמייסדים והעורכים של כתב העת דקה לשירה וביקורת. רוח הדברים, ספר שיריו השני של יניב, עוסק בהוויה מנקודת מבט מדיטטיבית וטרנסצנדנטלית.
הפעילות מתאימה לבוגרים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לשכב על הרצפה או האדמה ולהניח עליה את ראשם או לשבת כשידיהם נוגעות בה. שאלו אותם אילו תחושות המגע והקרבה לאדמה מעוררים בהם. ניתן להקדים לשכיבה על האדמה גם מעט פעילות גופנית, כדי שהמנוחה תורגש יותר.
- קראו את שירו של בעז יניב.
מדברים
- מה אנחנו יכולים לדעת על התחושות של הדובר בשיר?
- מה באדמה מרגיע את הדובר לדעתכם? איזו איכות יש לאדמה שיכולה לעזור לנו להרגיש רגועים או שלווים?
- האם קרה לכם שמגע באדמה, הליכה על האדמה או שכיבה על האדמה הרגיעו אתכם או עוררו בכם תחושות כלשהן? אם כן, ספרו על כך.
- לשיר מבנה מרוכז של שתי שורות. כיצד מבנה זה קשור לתוכן השיר?
אפשר גם
- אפשר ללמוד על חשיבות הקרקע לאדם על פי תפיסת חז"ל.
- אפשר להתנסות בחיבור ומגע לאדמה בפעילות של יצירת ראש דשא או כדור זרעים או בפעילות של בניית ספירלת תבלינים
- אפשר ללמוד על הארקה והתקרקעות (earthing, grounding) ולצפות בכתבה על ההשפעה החיובית של מגע באדמה על האדם. אפשר להציע לתלמידים להתנסות בכך בזהירות. (חשוב להסביר שלפני הליכה ברגליים יחפות בחוץ יש לבדוק שאין על הקרקע שברי זכוכית או חתיכות ברזל.)