הבעת רגשות בלי מילים
כאשר אנחנו רוצים להביע את התחושות שלנו, אנחנו משתמשים במילים – אך לא רק במילים. נחווה אמצעים נוספים להבעת תחושות ורגשות.
הדרך הברורה ביותר לביטוי רגשות היא באמצעות מילים. אנחנו המבוגרים נוטים לבקש מילדים לומר מה הם מרגישים כדי שנוכל להבין אותם. אך פעמים רבות ילדים (ואנשים) אינם יכולים לבטא את רגשותיהם במילים מפני שהם "מוצפים" רגשות, מתביישים, חוששים מתגובה ועוד. על כולנו לדעת להקשיב גם לרובד הזה של ההבעה שאינו מילולי. גם אם איננו מתנגדים למשהו למשל, לעתים פנינו או מעשינו מביעים התנגדות, ויש להתייחס לכך. אפשר גם להשתמש בהבעה לא מילולית כאשר קשה לנו להביע משהו במילים, וננסה להביע אותו בדרכים אחרות.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הקרינו לתלמידים את הסרטון ריקוד מביע רגשות. אמנם המילים בסרטון באנגלית, אך בקשו מהם לנסות לזהות איזה רגש מובע בכל ריקוד. הרגשות הם שמחה, עצב, פחד, כעס ואכזבה. (קטעי הרגשות תקווה, ביטחון, התרגשות והתרוממות רוח קצרים מדי, ואין צורך לנסות לזהותם.)
- עברו לדיון בכיתה.
מדברים
- האם הצלחתם לזהות את הרגשות גם בלי להבין את המילים? אילו רגשות היה קל יותר לזהות, ואילו קשה יותר?
- אילו עוד אמצעים לא מילוליים אתם מכירים שאפשר להביע באמצעותם רגשות? (הבעות פנים, מחוות גוף, קולות כמו צעקה או צחוק ועוד)
- מה היתרון בהבעת רגש בצורה לא מילולית כמו ריקוד או הבעות פנים? מה היתרון בהבעת רגש באופן מילולי?
- באילו דרכים נוח לכם יותר להביע את רגשותיכם?
- מדוע לדעתכם חשוב לנו להבחין בסביבתנו גם בהבעת רגשות לא מילוליים של הסובבים אותנו?
אפשר גם
- חלקו לתלמידים כרטיסיות שעל כל אחת מהן כתובים רגש או מחווה. על התלמיד להביע אותם באמצעות סימן לא מילולי, בפנטומימה, והתלמידים האחרים ינסו לנחש מהו הרגש.
- ערכו מיצג – "רגשות ללא מילים". בחרו עם כל הכיתה יחד שישה עד שמונה רגשות. התחלקו לקבוצות קטנות או לזוגות, והכינו קטעי מחול, שירה, ציורים, פסלים, פנטומימה, תצלומים ועוד. קבעו זמן שבו יוצגו כל הרגשות באמצעים השונים בחלל אחד.
- המוזיקה גם היא כלי להבעת רגשות. באתר musicovery אפשר לבחור מוזיקה על ציר שבו ארבעה מדדים: קצבי, רגוע, אפל וחיובי. בקשו מהתלמידים לחפש שירים המתאימים לרגשות מסוימים, והאחרים ינחשו מהו הרגש.