הבריאה עודה נמשכת
ראש השנה לפי המסורת הוא יום בריאת העולם. הרבי מצ'רנוביל לימד שיום זה הוא לא רק היום שבו נברא העולם בעבר, אלא הוא גם ממשיך להיות היום שבו העולם נברא מחדש בכל שנה ושנה.
בכל ראש השנה וראש השנה נברא העולם.
כתוב "אשר ברא אלהים לעשות" (בראשית ב', ג'),
רוצה לומר שעדיין יש לעשות ולתקן ולגמור בניין העולם.
על פי הרבי מצ'רנוביל, מאור עיניים, פרשת האזינו
על פי אחת התפיסות בתלמוד, ראש השנה הוא המועד שבו נוצר העולם. אחד מחידושי החסידות היה הטלת אחריות על האדם בתיקון העולם – העולם אינו שלם בלי שהאדם ישתתף ביצירתו, באמצעות עשיית מצוות. העולם הגשמי אמנם נברא בשישה ימים, אבל יש להמשיך ולברוא את העולם הרוחני ללא הרף. נדרשת העמקה בתורת החסידות כדי להבין את התפיסה אך בין היתר מדובר בתיקון של עולמות עליונים שלפי החסידות קיימים במקביל לעולם הפיזי המוכר.
בדברי הרבי מצ'רנוביל ניתן לראות כיצד תפיסה זו באה לידי ביטוי בהבנת הפסוק "אשר ברא אלוהים לעשות" שנאמר בבראשית על ששת ימי המעשה שבהם ברא אלוהים את העולם. אלוהים אמנם "ברא" את העולם – בלשון עבר – אבל יש עוד מה "לעשות" ועלינו לפעול לתיקון עולם.
כיום משתמשים בביטוי "תיקון עולם" לא במשמעות המסוימת שבה השתמשה החסידות, אלא במשמעות דומה לתפיסה של חז"ל האומרת שעלינו בני האדם מוטלת האחריות לתקן עוולות חברתיות וסביבתיות ולהפוך את העולם למקום טוב יותר.
המאור עיניים הוא אחד מספרי היסוד בחסידות. כתב אותו רבי מנחם נחום שפעל במאה ה-18 ונקרא גם הרבי מצ'רנוביל. הספר מביא פירושים על פרשות השבוע ועיונים קבליים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו את הטקסט והסבירו את רעיון הבריאה המתמשכת לעומת הבריאה החד-פעמית.
מדברים
- שאלו את התלמידים לדעתם: האם יצירת העולם היא מאורע חד-פעמי או עניין מתמשך? (בדיון ניתן לדבר על סיפור הבריאה או על העובדות המדעיות של היווצרות העולם – המפץ הגדול, התפתחות החיים בתהליך ארוך, המשך היווצרותם של כוכבים בגלקסיה וכו'.)
- הסבירו מה הכוונה באמירה שבכל ראש השנה העולם ממשיך להיברא.
- מה הכוונה בכך שיש עוד "לתקן ולגמור בניין העולם"?
- כיצד לדעתכם האדם יכול לעזור ב"בניין העולם" (במובן חברתי או מוסרי)?
- כאשר אתם עובדים על יצירה, לפי מה אתם מחליטים שהיא גמורה?
- חשבו על יצירה גמורה שאתם מכירים (ציור, מוזיקה, ספר וכו'). האם הייתם מוסיפים משהו או מתקנים? כיצד ההוספה או התיקון היו משפיע עליה?
אפשר גם
- ברקע ללימוד כדאי ללמוד את המקורות המקשרים את בריאת העולם לראש השנה.
- ניתן לשחק משחק יצירה שבו כל תלמיד יוסיף על יצירתו של התלמיד לפניו, בציור או סיפור.
- בעניין תיקון עולם אפשר ללמוד את דברי רבי נחמן מברסלב:
"כִי צָרִיךְ כָּל אָדָם לוֹמַר כָּל הָעוֹלָם לֹא נִבְרָא אֶלָּא בִּשְׁבִילִי, עַל כֵּן צָרִיךְ כָּל אָדָם לִרְאוֹת וּלְעַיֵּן בְּכָל עֵת בְּתִקּוּן הָעוֹלָם וּלְמַלְּאת חֶסְרוֹן הָעוֹלָם וּלְהִתְפַּלֵּל בַּעֲבוּרָם".
(ליקוטי מוהר"ן, ה)
בקשו מהתלמידים לחשוב מה חסר לדעתם בעולם וכיצד ניתן לתקן זאת. באיזה אופן בקשה ותקווה לתיקון הדבר בכוחן להועיל גם בלי מעשים? מתי יש להתמקד בתקווה, תפילה או בקשה, ומתי יש לעשות פעולה לתיקון עולם?
התלמידים יוכלו לכתוב בקשה בצורת שיר על דבר מה שהם היו רוצים שיהיה יותר טוב בעולם.