הגיל המתאים
נושא הזמן קשור גם לתקופות שונות בחיי האדם. המקור מהמשנה מחבר בין גילים שונים לתחומי לימוד, למעשים ולתכונות המתאימים להם. |
בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים – לַמִּקְרָא בֶּן עֶשֶׂר – לַמִּשְׁנָה בֶּן שְׁלושׁ עֶשְׂרֵה – לַמִּצְוֹות בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה – לַתַּלְמוּד בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה – לַחֻפָּה בֶּן עֶשְׂרִים – לִרְדֹּף בֶּן שְׁלושִׁים – לַכֹּחַ בֶּן אַרְבָּעִים – לַבִּינָה בֶּן חֲמִשִּׁים – לָעֵצָה בֶּן שִׁשִּׁים – לַזִּקְנָה בֶּן שִׁבְעִים – לַשֵּׂיבָה בֶּן שְׁמוֹנִים – לַגְּבוּרָה בֶּן תִּשְׁעִים – לָשׁוּחַ בֶּן מֵאָה – כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם. |
משנה, מסכת אבות ה, כא


לפי משנה זו, בחיי האדם יש שלבים קבועים, וכל שלב מאופיין בדרך חיים או בהישגים שמצופה מהאדם לעמוד בהם. רוב חצייה הראשון של המשנה עניינו חומרי הלימוד בתחום התורני המתאימים לכל גיל. חצייה השני של המשנה עניינו המעשים או הנטיות הטבעיות הנכונים לגילים האלה. חלק זה כללי יותר ומתאים גם לחברות שונות וגם לתקופות שונות. |
ניתן להניח כי המסר העיקרי של המשנה הוא שחשוב לפעול ולחיות לפי האפיונים והמטרות האלה. בדיון על המקור נבחן הנחה זו עם התלמידים: במה היא מועילה ובמה היא עלולה להגביל?
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
|
מדברים
|
אפשר גם
|
- אפשר לחבר פעילות זו לפעילות לכול זמן הבנויה לפי הפסוקים מספר קהלת ועוסקת במצבים ובהתנהגויות שונות הקיימים בעולם והמתאימים כל אחד לזמנים אחרים.