הגננים היום עצובים/ לאה גולדברג
השיר משלב תיאורי מזג אוויר ורגשות. הוא מלמד על ארעיותם של רגשות כמו שינויי מזג האוויר ומזמין לדיון בעולם הרגש.
הגננים היום עצובים
לאה גולדברג
הַגַּנָּנִים הַיּו͘ם עֲצוּבִים.
אֲבָל הָאִכָּרִים
מְבָרְכִים עַל הַגֶּשֶׁם.
וַאֲנַחְנוּ שְׁנֵינוּ
אוֹבְדֵי עֵצָה .
מַסְתִּירִים זֶה מִזֶּה
אֶת עֵינֵינוּ.
נִהְיֶה נְבוֹנִים: אַל תִּשְׁאַל
מַה צָּמַח, מַה קָּמַל.
וּמַה נֶּעֱקַר מִלֵּב.
הַסְּעָרָה הַזֺּאת
תַּחֲלֹף עוֹד מְעָט,
הַשְּׁאֵלָה הַזֺּאת
תִּשָּׁכַח עוֹד מְעָט.
הִנֵּה מֵעַל לַמִּגְדָּל
כְּבָר עוֹמֶדֶת הַקֶּשֶת.
לאה גולדברג, מוקדם ומאוחר, ספריית פועלים, 1959


השיר הגננים היום עצובים הוא השיר הרביעי במחזור השירים שברי סערה שעוסקים כולם במזג האוויר וברגשות. השיר מביא שתי נקודות מבט על הגשם: הגננים עצובים (משום שהגשם פוגע בעבודתם), והאיכרים זקוקים לגשם לשדותיהם. שני צדדים אלו מקבילים לשני בני הזוג בשיר שנתונים בעימות ובסערה רגשית, אך הדוברת מציינת שהסערה תחלוף (מזג האוויר והסערה הרגשית), ואִתה תגיע הקשת המסמלת את סוף המבול ואת השלום והשלווה.
לאה גולדברג (1911-1970) הייתה מגדולות המשוררות העבריות. היא הייתה משוררת, מחזאית, סופרת ילדים, מבקרת וחוקרת ספרות, מתרגמת ומרצה. היא זכתה בפרס ישראל לספרות. יצירתה משפיעה ונוכחת גם היום בתרבות הישראלית.
השיר מתאים לתלמידים בוגרים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- האזינו לשיר שהלחינה ושרה יהודית רביץ.
- דונו במשמעות השיר. הדגישו את ההבדלים בין הגננים לאיכרים ואת מצבי מזג האוויר ודימויי הטבע שבו.
מדברים
- מה מעציב את הגננים בגשם? מדוע האיכרים שמחים?
- חשבו על דוגמא בה אתם שמחתם ממשהו שהעציב מישהו קרוב (או להפך). איך נהגתם במקרה הזה? איך לדעתכם כדאי לנהוג במצב כזה?
- אילו תיאורי מזג אוויר יש בשיר ואילו דימויי טבע?
- לְמה התיאורים והדימויים מרמזים?
- "הסערה הזאת תחלוף עוד מעט" – באיזו סערה מדובר? מה אנחנו למדים על רגשות דרך הארעיות והזמניות של מזג האוויר?
- מה מסמלת הקשת בטבע וביחסים בין בני הזוג?
- גם לזוג בשיר יש ככל הנראה תפיסה הפוכה המשפיעה על הקשר ביניהם. לפי השיר, איך הם מרגישים במצב הזה?
אפשר גם
- אפשר לחלק את התלמידים לזוגות של תלמידים שאוהבים ולא אוהבים את הגשם (אפשר גם על פי חלוקות אחרות). התלמידים ישתפו זה את זה בתחושותיהם השונות, ינסו למצוא משהו ששניהם אוהבים בגשם (קשת בענן שנוצרת מגשם, שלוליות וכו') ויעצבו סמל משותף המבטא את הדברים המחברים ביניהם.
- נוסף על השיר אפשר ללמד את המשנה "ממתי מבקשים שיירדו גשמים?" הממחישה עוד מצב שיש בו סתירה בין החקלאים לאנשים אחרים בעניין הגשם.
- אפשר ללמד על הצד ההפוך – הציפייה לגשם המשותפת לאנשים שונים במדרש על הגשם המחבר עמים.
- לרקע חזותי לשיר אפשר להציג לתלמידים את ציוריו של הצייר וויליאם טרנר שמבטאים סערות רגשיות באמצעות סערות בטבע.