הומור בדיכאון
כולנו חווים עצב מדי פעם, הרי עצב הוא חלק ממציאות החיים, אך יש המתמודדים עם דיכאון שהוא רגש עמוק יותר וקשה יותר להתמודד איתו. קומיקס מצחיק וחד של המאיירת דנה ברלב מאיר את התמודדות זו.
דיכאון הוא מצב רפואי נפוץ המתאפיין בתקופות ממושכות של מצב רוח ירוד, בצד הערכה עצמית נמוכה, תחושות עזות של עצבות, ריקנות או ייאוש. דיכאון יכול להיות מלווה בירידה בעניין או בהנאה מפעילויות, באפתיה, בחולשה, בתחושת עייפות, בירידה בריכוז ובזיכרון ובמחשבות פסימיות בדרגות שונות עד כדי מחשבות אובדניות. תסמיני דיכאון עלולים להשפיע על התפקוד היום-יומי של הפרט בתחומים שונים (למשל מבחינה חברתית או תעסוקתית). 15%-20% מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון, ויותר צעירים סובלים ממנו מכפי שהיה בעבר. המחלה יכולה להתפרץ בכל גיל. קיימת חשיבות רבה לגילוי וטיפול מוקדם ככל האפשר כדי למנוע פגיעה באיכות החיים. דיכאון עשוי להיגרם ממכלול של גורמים גנטיים, ביולוגיים, סביבתיים ופסיכולוגיים.
בספר הקומיקס מר דיכאון המאיירת דנה ברלב, שיצרה גם את ספר הקומיקס בטיפול, מתארת את התמודדותה עם הדיכאון. היא מציגה את הדיכאון כדמות שנלווית אליה תמיד ומשתלטת על חייה.
ניתן לקרוא עוד על נושא הדיכאון בקרב ילדים ובני נוער. אם נתקלתם בסימני דיכאון מעוררי דאגה בקרב אחד התלמידים, פנו לגורמים המתאימים לייעוץ והדרכה. אפשר גם להיעזר בשאלון שמזהה רמת מצוקה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שאלו את התלמידים אם הם יודעים מהו דיכאון, ובקשו מהם להסביר במילים שלהם את ההבדל בין דיכאון לעצב. הוסיפו הסבר בעצמכם.
- אמרו לתלמידים את שמו של הספר, ובקשו מהם לשער מה יש בו.
- הציגו לתלמידים את שלוש התמונות מהספר.
מדברים
- באילו מצבים מר דיכאון מלווה את דמות האישה בקומיקס? מה לדעתכם רצתה המאיירת להמחיש בכך?
- מהם ההבדלים בין הצבעוניות של הסביבה המאוירת ובין צבעוניות הדמויות של מר דיכאון והאישה? על מה הם מעידים?
- איך הייתם מתארים את הדמות של מר דיכאון? (מאיים, חמוד, מרושע וכדומה.)
- תנו שם לכל אחד מהאיורים, והסבירו מה מתרחש בהם. על אילו מאפיינים של ההתמודדות עם דיכאון אנחנו לומדים מכל איור?
- אילו סימנים יכולים להעיד שמישהו בסביבתכם מתמודד עם דיכאון? כיצד תנהגו במקרה כזה?
- איך ניתן לעזור לאדם המתמודד עם דיכאון? האם לדעתכם האחריות לבקש עזרה היא שלו? הסבירו.
אפשר גם
- אפשר להכיר לתלמידים את מרכזי הסיוע סה"ר וער"ן ולשוחח על היכולת לבקש עזרה ולהיעזר.
- אפשר ללמוד עוד על הדיכאון ועל ההשפעות שלו בסרטון על "הכלב השחור" (כינוי לדיכאון באנגלית).
- אפשר גם ללמוד על מחלות שקופות.
- לבוגרים: התלמידים יוכלו לעשות עבודת חקר על קשיים רגשיים ונפשיים ועל הדרכים להתמודד איתם. אפשר להיעזר במאמרים ובפודקסטים שבאתר סה"ר.
- אפשר ללמוד על מיזם של סבות המטפלות במתמודדים עם דיכאון בזימבבואה.