הזכות לחינוך
התלמידים בארץ רואים בלימודים בבית הספר דבר מובן מאליו. בפעילות זו נציג לפניהם את סיפורה של מָלָלָה יוֹסַפְזַאי, ילדה פקיסטנית שנאבקה למען הזכות ללמוד גם תוך סיכון חייה. נבדוק עם התלמידים כיצד בכוחו של החינוך להעצים את האדם ולשנות את חייו לטובה. |
מלאלה יוספזאי. צילום: DFID – UK Department for International Development
"ילד אחד, מורה אחת, עט אחד וספר אחד – בכוחם לשנות את העולם".
מתוך נאום באו"ם, יולי 2013
"במקומות שונים בעולם התלמידים הולכים לבית ספר בכל יום, זו שגרת יומם. אבל בעולם שלנו אנחנו רעבים להשכלה […] היא כמו מתנה יקרת ערך, כמו יהלום". מתוך ריאיון עם רשת הטלוויזיה האמריקנית ABC, לקראת טקס קבלת פרס נובל לשלום, 2014
"לאחים שלי היה קל לחשוב על העתיד. הם יכולים להיות כל מה שהם רוצים. אבל לי זה היה קשה, ולכן רציתי לרכוש השכלה, להעצים את עצמי בזכות הידע". מתוך ריאיון לעיתון The Guardian, אוקטובר 2013 |
מָלָלָה יוֹסַפְזַאי (ילידת 1997) גדלה בפקיסטן כאשר הטליבאן ניסה להשתלט על אזורים מסוימים, ובהם האזור שבו היא חיה, ולכפות על התושבים צורת חיים מסוימת. בין היתר הטליבאן מנע מבנות ללמוד בבתי ספר. מגיל אחת עשרה נאבקה מָלָלָה באיסור זה. היא כתבה בלוג על חייה עבור שירות השידור הבריטי, ה-BBC, וכעבור שנתיים הפיק העיתון ניו יורק טיימס סרט תעודה על חייה. עקב מאבקה ופרסומה הרב, בשנת 2012 היא כמעט נהרגה, כאשר נורתה בראשה בידי הטאליבן בדרכה מבית הספר לביתה. בעקבות זאת עזבה את פקיסטן לבריטניה. בשנת 2014 היא זכתה בפרס נובל לשלום על פעילותה. סיפורה של מָלָלָה ממחיש את חשיבותה הרבה של ההשכלה ומראה כיצד היא עשויה לשנות את חייו של הפרט (לחלץ אותו ואף את משפחתו מעוני מתמשך, להרחיב את אופקיו ולתת לו פרספקטיבות שונות, להקל עליו את החיים על ידי היכרות עם טכנולוגיות שונות ועוד).
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הראו לתלמידים סרטון על מָלָלָה יוֹסַפְזַאי (מדקה 0:35 עד 3:05). לאחר הצפייה בדקו שהתלמידים הבינו את הקווים הבסיסיים של סיפור חייה.
מדברים
על סיפורה של מָלָלָה יוֹסַפְזַאי:
- מדוע היה חשוב כל כך למָלָלָה שנערות יוכלו להמשיך לקבל השכלה? מה חשוב כל כך בהשכלה? (שערו מה עתידה של נערה שאינה לומדת לאחר כיתה ד' – במה תעבוד? מה יהיה מצבה הכלכלי? כיצד תתפקד בחברה?)
- בציטוטים המובאים, מָלָלָה טוענת שתלמידים רבים רואים בהשכלה דבר מובן מאליו, ואילו בעבורה ההשכלה היא כמו יהלום. האם אתם מסכימים אתה?
- מָלָלָה מתארת מציאות שקיימת לא רק בארצה, אלא גם בארצות רבות: היא משווה בין המצב שלה ושל בנות לבין מצבם של אחיה ושל בנים. שערו למה לבנים "קל לחשוב על העתיד" בזכות החינוך שקיבלו.
- מה דעתכם על דבריה ופועלה של מָלָלָה?
על חוק חינוך חובה
מגילת זכויות האדם של האו"ם קובעת שהחינוך הוא זכות בסיסית לכל אדם באשר הוא אדם:
"לכל אדם הזכות לחינוך. חינוך יהיה חופשי, לפחות בשלבים הבסיסיים והיסודיים. חינוך יסודי יהיה חובה. חינוך טכני ומקצועי יהיה בהישג יד כללי".
בישראל עם קום המדינה נחקק חוק לימוד חובה, ולפיו כל ילד חייב להיות במסגרת חינוך מגיל שלוש ועד סיום כתה י"ב ושחינוך זה יהיה חינם. החוק מחייב את הורי הילד לרשום את ילדיו לגן ולבית ספר ולדאוג לכך שהוא מגיע לשם באופן סדיר.
- האם לדעתכם חשוב שהחינוך יהיה חובה או שעדיף שכל משפחה תחליט בעצמה מה מתאים לה?
- למה חשוב שהלימודים יהיו חינם?
- מה אפשר ללמוד מכך שהמדינה חוקקה חוק זה כבר בראשיתה? מה היה חשוב לה?
אפשר גם
- אפשר להקרין את הסרטון הזכות לחינוך המציג את הפער בין נקודת המבט של התלמידים על בית ספר לבין ילדים שלא זכו ללמוד בבית ספר.
- אפשר להמליץ לתלמידים לקרוא את ספרה האוטוביוגרפיה של מָלָלָה אני מלאלה בהוצאת כנרת זמורה ביתן.
- בסעיף אחר של מגילת זכויות האדם של האו"ם כתוב:
"חינוך יכוון לפיתוח המלא של אישיות אנושית ולחיזוק הכיבוד של זכויות האדם וחופש בסיסי. הוא יקדם הבנה, סובלנות וחברות בין כל האומות, הגזעים או קבוצות דתיות".
סעיף זה מזכיר את המקור הזה:
"אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַבִּי חֲנִינָא תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מַרְבִּים שָׁלוֹם בָּעוֹלָם שֶׁנֶּאֱמַר וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה' וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ וגו' [ישעיה נד, יג]" (מסכת אבות דרבי נתן, נוסחא ב, פרק מח).
אפשר לדון בשאלה כיצד הלימוד והידע בכוחם לפתח סובלנות בין אנשים מרקעים שונים ולהביא שלום. - אפשר לדבר על חיל החינוך בצה"ל – בין היתר הוא עוזר לחיילים ולחיילות בלימודיהם (בהשלמת בגרויות) כדי שיוכלו להתקדם כאשר ישתחררו מהצבא.
- אפשר לדבר על כוחה של ההשכלה לחלץ אדם ממעגל העוני. על כך ראו בפעילות אהבת הקריאה בחודש טבת.