ה"חדר" – בית הספר של פעם
כשאנחנו חושבים על בית ספר, יש דימוי מסוים בראשנו, אך בתי ספר יש מסוגים שונים. התמונה מציגה "חדר" מזרח אירופי שהיה מעט שונה מבית הספר שלנו. |
מוריץ דניאל אופנהיים היה צייר יהודי פורה שחי בגרמניה במאה ה-19. הוא צייר סדרות ציורים המתארות את חיי היהודים בתקופתו, ומהן אפשר ללמוד רבות על יהודי התקופה במזרח אירופה.
בציור בית ספר – "חדר" – שלמדו בו בעיקר בנים בני שלוש עד שלוש עשרה בערך, ואז עברו ללמוד בישיבה. בציור רואים את המורה, שכונה "מלמד", בוחן את אחד התלמידים על אותיות האלף-בית. אפשר לשים לב שבציור רואים בנים וגם בנות, דבר שלא היה נפוץ. באותה תקופה רוב הבנות מהבתים האדוקים לא למדו כלל, וה"חדרים" היו מיועדים על פי רוב לבנים בלבד. אפשר לראות כיצד הילדים יושבים במקומותיהם בלא להפריע, דבר נדיר בימינו. בולטים בחסרונם ב"חדר" – שולחנות וספרי לימוד. הספרים היו יקרים, ולא תמיד היה אפשר להשיג ספרים לכל תלמיד. מכיוון שכך גם השולחנות פחות נדרשו. התלמידים גם לא למדו לכתוב בדרך כלל אלא בעיקר לקרוא, ולכן אין כלי כתיבה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הציגו לתלמידים את התמונה, ועליהם לשער היכן צוירה התמונה, מתי ומה מוצג בה. אחר כך ספרו עליה.
מדברים
- אילו דברים משותפים ל"חדר" הנראה בתמונה ולבית הספר שלכם?
- במה הם נבדלים?
- איזה סגנון לימוד את מעדיפים – הלימוד שבציור או הלימוד בבית הספר שלכם? מדוע?
- לתלמידים בתמונה יש כבוד למורה. כיצד אפשר לדעת זאת?
- יש יתרון גדול בלימוד בקבוצה קטנה – מהו?
- איזו שאלה הייתם מעוניינים לשאול את התלמידים הלומדים בכיתת ה"חדר"?
אפשר גם
- אפשר לעשות את הפעילות מה מספרים ההורים שלנו? שבה יבדקו התלמידים כיצד למדו ההורים שלהם. מומלץ להרחיב את הפעילות לסבים, וכך יוכלו התלמידים להשוות בין בתי ספר בתקופות רחוקות יותר. הציעו להם לשאול את ההורים או את הסבים מה הם שמעו מהוריהם על הלימוד בתקופתם.