הלהבה והברוש / זלדה
השיר עוסק בעולם הפנימי של האדם, שפעמים רבות אין לו שום ביטוי חיצוני, ובמסקנות המוטעות שאחרים מסיקים מכך.
שני יסודות
זלדה
הַלֶּהָבָה אוֹמֶרֶת לַבְּרוֹשׁ
כַּאֲשֶׁר אֲנִי רוֹאָה
כַּמָּה אַתָּה שַׁאֲנָן
כַּמָּה עוֹטֶה גָאוֹן
מַשֶּׁהוּ בְּתוֹכִי מִשְׁתּוֹלֵל
אֵיךְ אֶפְשָׁר לַעֲבֹר אֶת הַחַיִּים
הַנּוֹרָאִים הָאֵלֶּה
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל טֵרוּף
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל רוּחָנִיּוּת
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל דִּמְיוֹן
בְּלִי שֶׁמֶץ שֶׁל חֵרוּת
בְּגַאֲוָה עַתִּיקָה וְקוֹדֶרֶת.
לוּ יָכֹלְתִּי הָיִיתִי שׂוֹרֶפֶת
אֶת הַמִּמְסָד
שֶׁשְּׁמוֹ תְּקוּפוֹת הַשָּׁנָה
וְאֶת הַתְּלוּת הָאֲרוּרָה שֶׁלְּךָ
בָּאֲדָמָה, בָּאֲוִיר, בַּשֶּׁמֶשׁ, בַּמָּטָר וּבַטַּל.
הַבְּרוֹשׁ שׁוֹתֵק.
הוּא יוֹדֵעַ שֶׁיֵּשׁ בּוֹ טֵרוּף
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ חֵרוּת
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ דִּמְיוֹן
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ רוּחָנִיּוּת
אַךְ הַשַּׁלְהֶבֶת לֹא תָבִין
הַשַּׁלְהֶבֶת לֹא תַאֲמִין.
זלדה, שירי זלדה, הקיבוץ המאוחד, תל אביב 1985, עמ' 225
זלדה מישקובסקי לבית שניאורסון (1984-1914) הייתה משוררת ישראלית מוערכת. היא עסקה בהוראה, בציור ובכתיבת שירים. את ספרה הראשון פרסמה בגיל חמישים ושלוש.
הערה: שיר זה מיועד לתלמידים הבוגרים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פעילות בזוגות: התלמידים יכתבו על דף ארבע תכונות: שלוש תכונות אקראיות שאינן קשורות אליהם ותכונה אחת שהיא שלהם ושלדעתם חבריהם אינם מכירים. הם יציגו את הרשימה זה לזה, והאחרים יתבקשו להגיד איזו תכונה מתוך הארבע היא תכונה שלהם. בקשו שכל מי שניחש נכון יצביע. כמה הצליחו לנחש?
- קראו עם התלמידים את השיר העוסק בהתרשמות חיצונית מהאחר בלי הכרת פנימיותו.
מדברים
- אילו תכונות הלהבה מייחסת לברוש? על מה הן מתבססות?
- מדוע לדעתכם הלהבה אינה מזהה או מבינה את התכונות שהברוש יודע שהן קיימות בו?
- האם לדעתכם הזהות של אדם היא בעיקר סך התכונות המוחצנות שלו או שהיא מורכבת במידה שווה מתכונות פנימיות שאינן בולטות? הסבירו.
- האם חשוב לכם שאחרים יכירו בתכונות שלכם שהן בולטות פחות? למה?
- מה אפשר ללמוד מהשיר על ההסתכלות שלנו על הזולת?
אפשר גם
אפשר לשלב את הלימוד עם קטע מתוך הספר "הנסיך הקטן" שממחיש כיצד התפיסות שלנו את הזולת נובעות פעמים רבות מרושם חיצוני בלבד.
קישורים ברשת
ניתוח של השיר מאת עופרה עופר אורן באתר Ynet