הלל הזקן ובית המדרש
לא נופתע לגלות שספרות חז"ל מלאה במקורות המדברים על ערך הלימוד. אחד הסיפורים הקלסיים בנושא הוא של התנא הלל שהתנהגותו העידה על כוח הרצון העז שלו ללמוד. |
אמרו עליו על הלל הזקן שבכל יום היה מרוויח מטבע אחד: חציו היה נותן לשומר בית המדרש כדי שיוכל להיכנס ולהאזין לשיעורי התורה, וחציו היה מותיר לפרנסתו ולפרנסת אנשי ביתו. יום אחד לא הצליח להרוויח כסף כלל ולא הרשה לו שומר בית המדרש להיכנס. מה עשה? טיפס על גג בית המדרש והתיישב על פתח הארובה כדי שיוכל לשמוע דברי אלוהים חיים מפיהם של שמעיה ואבטליון, חכמי אותו בית מדרש. אותו היום ערב שבת היה, והייתה זו תקופת טבת בעיצומו של החורף, וירד עליו שלג וכיסה אותו. כשעלה עמוד השחר אמר לו שמעיה לאבטליון: אבטליון אחי! בכל יום הבית מאיר, והיום הוא אפל. שמא יום מעונן הוא? הציצו למעלה בפתח הארובה וראו שם דמות אדם. עלו לגג, ומצאו אותו מכוסה בשלוש אמות (= כמטר שמונים) שלג. הוציאוהו, רחצוהו ושפשפו אותו בשמן שיחם גופו, והושיבוהו מול המדורה. אמרו: ראוי זה לחלל עליו את השבת.
עיבוד על פי תלמוד בבלי, מסכת יומא, דף לה, עמוד ב
הלל הזקן חי בתחילת הספירה והיה מהחכמים החשובים ביותר. הסיפור שלפנינו מתאר את הלל בראשית דרכו, לפני שהיה תלמיד חכם ידוע. הסיפור מעיד על רצונו העז ללמוד הבא לידי ביטוי בנכונותו לתרום חצי מכספו ללימודים, וכשלא היה יכול לשלם, סיכן את חייו למען הלימוד. חשוב לציין שהסיפור מובא לא רק כדי להראות את נחישותו של הלל ללמוד תורה אלא גם כדי ללמד הלכה – פיקוח נפש דוחה שבת (שכן רחיצה וסיכה הן פעולות האסורות בשבת). הצד החיובי פחות של הסיפור הוא הצד של השומר שאסר על הלל להיכנס לבית המדרש כי לא היה יכול לשלם. אי אפשר כמובן להאשים בכך את השומר – יש להניח שהוא עשה את המוטל עליו לפי הוראות החכמים. אפשר אפוא לראות בסיפור ביקורת על הגישה האליטיסטית של החכמים שלפחות לפי סיפור זה סיננו את הבאים לבית המדרש על פי מצבם הכלכלי ואולי על בסיס דברים אחרים. אפשר אפוא לקרוא את הסיפור ברבדים שונים, ובכיתות הגבוהות אפשר לדון בעקבות המדרש על סוגיות כמו הזכאות לחינוך חינם.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו יחד את הסיפור או השמיעו אותו (בעיבוד מעט שונה) באתר ספר האגדה לילדים.
מדברים
- מה אפשר להבין על הלל מכך ששילם חצי משכרו כדי ללמוד תורה?
- מה אפשר להבין על הלל מכך שהוא היה מוכן לסכן את חייו כדי ללמוד תורה?
- למה הלימוד היה כל כך יקר וחשוב להלל? למה שאדם יתאמץ כל כך כדי ללמוד?
- הלל היה לאחד מגדולי חכמי ישראל. אילו תכונות אפשר ללמוד עליו מהסיפור הזה?
- האם אתם, אחיכם הגדולים או הוריכם מוותרים על משהו בשביל ללמוד? (זה לא צריך להיות ויתור גדול כמו הוויתור של הלל – גם ויתור על זמן משחק למשל הוא ויתור כלשהו.) ספרו על כך.
לתלמידים בוגרים יותר
- אפשר לשלול את התנהגותו של השומר. למה?
- אפשר להניח שהשומר לא פעל על דעת עצמו ושהייתה מדיניות שלא לקבל את כולם לבית המדרש. נסו למצוא כמה סיבות שיסבירו למה תלמידי חכמים היו רוצים להגביל את הכניסה לבית המדרש לאנשים בעלי אמצעים.
- האם לפי דעתכם כל אדם זכאי ללמוד, ללא קשר למצב הכלכלי שלו? אם כן, עד איזה גיל – עד בית ספר יסודי? חטיבת ביניים? תיכון? אוניברסיטה? נמקו.
אפשר גם
- אפשר לדבר על חוק חינוך חובה שלפיו כל ילד במדינת ישראל חייב ללמוד במסגרת חינוך מגיל שלוש ועד סיום כתה י', ללא תשלום. החוק מחייב את הורי הילד לרשום את ילדיו לגן ולבית ספר ולדאוג לכך שהוא מגיע לשם באופן סדיר. בפעילות הזכות לחינוך יש הרחבה בנושא זה.