הנקודה / פיטר רינולדס
לפעמים יש מחסומים אישיים שעוצרים את היצירתיות שלנו. אם רק נפתח לה פתח – נגלה בנו כוחות שלא ידענו שקיימים.
הספר "הנקודה" מאת פיטר רינולדס יצא לאור בהפקת ספריית פיג'מה, וחולק בבתי הספר בשנת תשע"ז. הספר מתאר ילדה ושמה עמליה שטוענת בפני המורה שלה לאמנות שהיא לא יודעת לצייר. המורה משכנעת אותה לצייר לה נקודה על דף, ולחתום את שמה. את הציור תולה המורה על הקיר, ובעקבות מעשה זה מתחילה עמליה לנסות לשפר את הציור שלה וכך עולים בה רעיונות יצירתיים שלא חשבה שקיימים בה.
הסיפור יכול להיות נקודת מוצא לדיון בנושאים שונים:
בנושא התחלות: הסיפור מציג את כוחו של הצעד הראשון, ולו הקטן ביותר, לחולל שינוי עצמי או שינוי כלשהו. לעתים קרובות אנחנו שבויים בתפיסות מגבילות לגבי עצמנו, אם בגלל הערות של אחרים סביבנו, אם בגלל חוסר אמון שלנו ביכולותינו. צעד אחד קטן יכול לנפץ את המוסכמות השגויות האלו ולאפשר לנו לתת דרור לעצמנו.
בנושא יצירתיות: הסיפור מציג את היכולת של כל אחד למצוא בעצמו רעיונות יצירתיים, כאשר הכישרון לא חייב לשחק תפקיד אלא הדמיון.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- מומלץ לפתוח בפעילות בעקבות האמרה כל התחלות קשות. לחלופין, אפשר לפתוח בסיפור ובעקבותיו ללמד את האמרה.
- הקריאו את הסיפור בפני התלמידים. אפשר גם להקרין סרטון להמחשה (מומלץ להשתיק את הקול בסרטון)
אפשר גם
- לקשר לפעילות לפתוח פתח. האמרה בפעילות במקורה היא על אלוהים, אך היא מתאימה גם למציאות חיינו: צעד אחד קטן מצדנו כמו חיוך, יכול להביא ליחס אחר לגמרי כלפינו מצד אחרים ולפתיחת אפשרויות שהיו סגורות בפנינו לפניו. וכן, כמו בסיפור, צעד קטן שלנו לצאת מהתפיסות השגויות לגבי עצמנו, יכול לפתוח לנו עולם שלם של יכולות, תכונות, ואפשרויות שהיו חבויות בנו עד כה.
- לבצע פעילות יצירה בעקבות הסיפור: תנו לתלמידים לבחור לצייר משהו פשוט כמו נקודה, קו וכדומה, ולפתח אותו בצורה יצירתית. אפשר גם להציע פעילות כתיבה: בחרוה מילה שתשמש כפתיח לסיפור, למשל: בבוקר, מעולם, הבית… וכו', ולכתוב בעקבותיה סיפור קצר, באורך של עמוד. אפשר גם פעילות בזוגות: למשל אחד מצייר נקודה/קו/צורה כלשהי ועל החבר להפוך את זה למשהו אחר.