העובדים השקופים
לפעמים גם הגלוי נסתר מעינינו: יש בסביבתנו אנשים שאנו לא באמת רואים אף שאנו פוגשים אותם מדי יום. כאלה הם "העובדים השקופים", והם ראויים לכך שנשים לב לנוכחותם ונוקיר את עבודתם.
בוקר. אתם ממהרים לבית הספר, מניחים את התיק על הכסא, רצים לחצר להספיק לשחק לפני הצלצול. עצרו רגע! לא שמתם לב שמשהו השתנה? רק אתמול בצהריים השארתם כיתה מלוכלכת ומבולגנת ואילו הבוקר הכול נקי ומסודר. מי דאג להרים את הניירות שמשום מה ילדים זרקו על הרצפה במקום לתוך הפח? מי טאטא, מי שטף את הכיתה? האם אתם יודעים מי עשה את כל אלה? האם אתם מכירים אותו? האם אתם יודעים מה שמו?
לא תמיד אנו טורחים לשים לב לעובדי הניקיון ולעוד הרבה אנשים המספקים לנו שירות (קופאיות הסופרמרקט, מאבטחים וכדומה). הם כביכול "עובדים שקופים", עובדים שעוברים לידם ומתעלמים מהם, כאילו הם שקופים ובלתי נראים, ולא פעם הם חשים שאנו לא מתחשבים בהם ואולי אף מזלזלים בהם ובעבודתם!
ואולם, בספר בראשית נאמר: "בצלם אלוהים עשה את האדם" (בראשית ו, ט), כלומר כל אדם נברא בדמותו של אלוהים, ועלינו להתייחס בכבוד לכל אדם ואדם. כל מקצוע נחוץ לחברה, ותורם לה.
לא קשה לתקן את המצב הקיים! יש לכם רעיונות?
מתוך "העובדים השקופים", עיתון תל"י שורשים וכנפיים, גיליון 1, עמ' 38


המאמר קורא לנו להבחין בעוול במציאות ושבכוחם של התלמידים לתקן. המצב המעוות המתואר במאמר אינו נובע מכוונת זדון אלא רק מפיזור דעת ואולי חוסר כבוד לאדם שראשיתו בשימת לב אליו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו עם התלמידים את הכתבה העובדים השקופים.
מדברים
- מהי משמעות המילים "עובדים שקופים"? אילו עובדים שקופים עובדים בסביבתכם?
- מדוע גם העובדים השקופים זכאים ליחס של כבוד?
- החשיבות של עבודתם של העובדים השקופים גלויה לעין, אולם אנו לא תמיד מודעים לה. מה גורם לנו להתעלם מהם?
- שערו: מה מרגישים אנשים שמתעלמים מהם ומעבודתם?
- חשבו על העובדים השקופים בסביבתכם הקרובה. כיצד תוכלו להתייחס אליהם כדי שלא ירגישו שהם שקופים ושאיש אינו מתעניין בהם?
- לתלמידים בוגרים: לפעמים גם אנחנו מרגישים שקופים, שלא רואים אותנו. ספרו על מקרה כזה. כיצד אפשר למנוע מאנשים אחרים להרגיש שקופים?
אפשר גם
- מבצע היכרות והוקרה: הנחו את התלמידים להכין כרטיסי ברכה וכרטיסי תודה לאנשים שנותנים להם שירות בבית הספר או בסביבה הקרובה שלהם, למסור להם את הכרטיסים ולנסות לשוחח אתם: לשאול לשמם ולשאול על עבודתם, על משפחתם וכו'. בעקבות המבצע בקשו מהתלמידים לספר מה היו התגובות של האנשים שאליהם פנו: האם שמחו? האם הופתעו?
הזמינו את התלמידים להגיד להם שלום גם בהמשך ואף להחליף אתם כמה מילים כשהם פוגשים אותם.
- מתאים לחבר ללימוד את הפעילות איפה אפי?, פעילות משעשעת על דמות מצוירת המסווה את עצמה בנוף עירוני צפוף. אפי, כמו העובדים השקופים, "נעלם" בין האנשים שסביבו.