הפנים/ נורית זרחי
השיר הפנים עוסק בתורשה גנטית שהופכת להיות חלק מהזהות העצמית והמשפחתית שלנו.
הפנים
נורית זרחי
אֶת הַפָּנִים שֶׁיֵּשׁ לִי
קִבַּלְתִּי מֵאִמָּא שֶׁלִּי,
גַּם הִיא אֶת פָּנֶיהָ קִבְּלָה
מֵאִמָּא שֶׁלָּהּ,
סָבָתִי לִי מָסְרָה אֶת פָּנֶיהָ דַּרְכָּהּ,
אֵיזוֹ דֶּרֶךְ אֲרֻכָּה!
כָּךְ הִיא שׁוֹלַחַת אוֹתָם לַנְּכָדִים,
אַחַר לַנִּינִים.
בַּמִּשְׁפָּחָה שֶׁלִּי, מִי שֶׁנּוֹלָד
מְקַבֵּל מַתָּנָה – פָּנִים.
כָּל פַּעַם הֵם מוֹפִיעִים חֲדָשִׁים וְשׁוֹנִים –
עֵינַיִם כְּחֻלּוֹת הוֹפְכוֹת יְרֻקּוֹת,
מִתְקָרְבוֹת אֶל הָאַף אוֹ מִתְרַחֲקוֹת,
אֲבָל תָּמִיד, בַּמִּשְׁפָּחָה שֶׁלָּנוּ, הַבָּנִים
הָלְאָה הָלְאָה, כְּנָהָר
נוֹשְׂאִים אֶת הַפָּנִים.
נורית זרחי, המלכה פטריה והמלך פטר, עם עובד, תל אביב 1971
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- פתחו בפעילות: למי אני דומה במשפחה שלי? כל תלמיד יספר למי במשפחה שלו הוא דומה ובמה. ציינו על הלוח מרכיבי דמיון שנאמרו – אברי גוף, תכונות אופי ועוד. אפשר לסכם שאנחנו מקבלים מהורינו תכונות חיצוניות ופנימיות, אבל רוב האנשים שאומרים לנו שאנו דומים מאוד להורינו מתכוונים קודם כול לדבר הבולט ביותר – הפנים שלנו.
- הקריאו את השיר.
מדברים
- כיצד פנים עוברות במשפחה מדור לדור? אילו עוד דברים עוברים באותה דרך? (כדאי להזכיר מעבר לתכונות חיצוניות גם מאפיינים, כישרונות וקווי אופי והתנהגות – כולם עוברים בתורשה, באמצעות הגנים.)
- אילו דברים עוברים במשפחה בדרכים אחרות, לא בתורשה? (הרגלים, שירים וסיפורים, תפיסות עולם, שפת דיבור ועוד).
- מה המאפיין הבולט ביותר בפנים במשפחה שלכם? (אם יש ילדים מאומצים שמדברים על כך, אפשר לשאול אותם אם יש משהו שהיו רוצים לדעת על הדמיון שלהם להוריהם הביולוגיים.)
- תנו דוגמה למאפיין משפחתי לא תורשתי ובולט במשפחה שלכם.
- מה במשפחה שלכם יוצר זהות בין בני המשפחה? האם "הזהות" הזאת מוגבלת למשפחה הגרעינית או מאפיינת גם את המשפחה המורחבת? אילו דברים אוהבים לומר ולספר במשפחה על המשפחה כדי לתאר אותה?
אפשר גם
- אפשר ליצור עץ משפחתי שעליו ידביקו התלמידים את פניהם של בני משפחותיהם. ילדים מאומצים יוכלו להחליט אילו מאפיינים אחרים הם קיבלו מהוריהם המאמצים וישוחחו איתם על כך – מה הם קיבלו מהם שאינו עובר בתורשה?
- אפשר לחבר את הנושא ללימוד השיר "ניגונים" של פניה ברגשטיין.