הצומח בסביבתנו
הצומח הוא חלק חשוב מהחיים שלנו ביום-יום – הוא משפיע על מראה הסביבה, על האוויר ועל זיהום האוויר ואפילו על מצב הרוח. אולם בדרך כלל איננו שמים לב לצמחים שסובבים אותנו בכל יום. פעילות זו מזמנת מודעות לצמחים שסביבנו.
בכל יום אנחנו חולפים על פני הצמחייה שבסביבתנו, אך אנחנו לא שמים לב אליה, אולי מפני שאנחנו ממהרים להגיע למקום אחר או מפני שהתרגלנו לראות אותה. ספרו לתלמידים שבפעילות זו נתרגל תשומת לב לצמחייה. חלק מהפעילות יכול להיעשות בזמן הלימודים וחלק בבית.
הצמחייה שהפעילות עוסקת בה מתחלקת לסוגים שונים. אפשר לעסוק בכולם או להתמקד באחד מהם:
- צמחי בר עונתיים וקבועים – צמחים שגדלים בעונות שונות כמו כלניות, רקפות וחמציצים בחורף, שיבולת שועל ומקור החסידה באביב, חצבים וסתוונית בסתיו וצמחי בר הצומחים כל השנה כמו שיחי טיון דביק.
- עצים מחטניים, עצים נשירים ועצי פרי שונים.
- צמחי נוי וצמחי מאכל הנשתלים בידי האדם (המשפחה, העירייה, ועד הבית ובית הספר) ודורשים תחזוקה קבועה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הנחו את התלמידים להסתובב בחצר, כל אחד לבדו, בשקט מוחלט, במשך כמה דקות. משימתם: להתבונן בצומח ולהתמקד בפריט אחד או שניים שהם יפים או מעניינים במיוחד – צמח או חלק ממנו, למשל גזע או עלה.
- כעת חלקו את הכיתה לזוגות. כל זוג ייצא לחצר ויבחר את אחד הצמחים – מוכר או שאינו מוכר לו. מומלץ לצלם את הצמח (או לצייר אותו, את עליו ואת הפרחים, אם יש) ולפרט מאפיינים שלו: צורת העלה, גובה, מיקום, צורת הפרח וצבעו ועוד. כמובן אפשר לצרף עלים מן הצמח אם אין זה צמח בר מוגן, באישור אחראי הגינון.
- זיהוי הצמח: באתר צמח השדה יש מגדיר צמחים המאפשר לזהות צמח לפי מאפיינים שלו, וכמובן אפשר לשאול תלמידים אחרים ואנשי צוות אם הם מזהים אותו.
- על זוג התלמידים לכתוב עבודה קצרה של דף אחד: מאפייני הצמח, מיקומו, תמונתו, הסוג שלו ועוד. כמו כן עליהם לחפש ביטוי בתרבות לצמח הזה – שיר, סיפור, פתגם, יצירת אמנות וכדומה (אם יש).
- לסיכום יציג כל זוג בכיתה את הממצאים שלו.
מדברים
- עשינו פעילות של שני סוגי התבוננות: ההתבוננות הראשונה הייתה בדממה – התרשמות בלבד, בלי ניסיון להבין ולחקור את הטבע. בהתבוננות השנייה עשינו חקר באמצעות שיח, קריאה וכתיבה. מה מעניק לכם כל סוג של התבוננות? איזה סוג מושך אתכם יותר? למה?
אפשר גם
- בעקבות הדיון אפשר ללמד את השיר הזה המתאר דרכים שונות להתייחס לעץ:
שיחה
דן פגיס
אַרְבָּעָה שׂוֹחֲחוּ עַל הָאֹרֶן.
אֶחָד הִגְדִּיר אוֹתוֹ לְפִי הַסּוּג, הַמִּין וְהַזַּן.
אֶחָד עָמַד עַל מִגְרְעוֹתָיו בְּתַעֲשִׂיַּת הַקְּרָשִׁים.
אֶחָד צִטֵּט שִׁירִים עַל אֳרָנִים בְּכָל מִינֵי שָׂפוֹת.
אֶחָד הִכָּה שֹׁרֶשׁ, הוֹשִׁיט עֲנָפִים וְרִשְׁרֵשׁ.
- אפשר ללמד את הפסוק "מָה רַבּוּ מַעֲשֶיךָ ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִיתָ מָלְאָה הָאָרֶץ קִנְיָנֶךָ" (תהלים קד) המביע התפעלות מנפלאות הטבע.