השפעת ההורים על ילדיהם
המשפחה היא הסביבה הקרובה שלנו, והשפעתה על התפתחותנו היא החזקה ביותר, בעיקר השפעת ההורים.
הוּא שֶׁאוֹמְרִים הָאֲנָשִׁים:
רְחֵלָה אַחַר רְחֵלָה הוֹלֶכֶת.
כְּמַעֲשֵׂה הָאֵם כֵּן מַעֲשֵׂה בִּתָּהּ.
תרגום מתלמוד בבלי, מסכת כתובות, דף סג, עמוד א
פירושי מילים
רחלה – כבשה
—-
מַעֲשֵׂה אָבוֹת סִימָן לְבָנִים.
על פי מדרש תנחומא, לך לך, סימן ט


הקטע מן התלמוד מסכם את הסיפור המוכר על רבי עקיבא ואשתו: אשתו של רבי עקיבא דחקה בבעלה ללכת ללמוד, אף על פי שלשם כך היה עליה להיות גלמודה עשרות שנים. התלמוד מספר שגם בתה נהגה כך עם בעלה.
המשפט "רחלה אחר רחלה הולכת" מתבסס על העובדה כי בעדר כבשים יש כבשה מובילה המכונה מַשְׁכּוּכִית, וכל העדר הולך אחריה. מעניין שכבשה זו אינה בהכרח נמצאת בראש העדר, אך היא הכבשה שעל פי איתותיה כל העדר מחליט לאן ללכת (למשל אם לפנות הצדה, אל מרעה חדש). גם במשפחה אנו רואים כי פעמים רבות ההורים מובילים וילדיהם נוהגים כמותם: בוחרים בעבודה דומה, בסגנון חיים דומה ועוד.
הפתגם "מעשה אבות סימן לבנים" מבטא את תפיסת החכמים כי מעשים שעשו אנשים או דברים שקרו להם משפיעים על בניהם, בין במה שיקרה להם בעתיד בין במשהו שעליהם ללמוד ממנו.
בראייה חילונית אפשר לראות בפתגם גם אמירה על טבע האדם – הוא לומד ממעשי הוריו ונוהג כמותם.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הקרינו סרטון המציג תצלום אוויר של עדר כבשים. שאלו: שימו לב לצורה המיוחדת של העדר – למה זה קורה? למה לדעתכם הם הולכים בצורה כזו? האם אתם מכירים התנהגות כזו בחיינו? (למשל יש ילדים מובילים שרבים מחקים אותם או ידוענים שלפיהם נקבעים טרנדים.)
- קראו עם התלמידים את הטקסטים. שוחחו: כיצד הם קשורים לסרטון?
מדברים
- מדוע ילדים נוטים לחקות את הוריהם?
- תנו דוגמה לדברים שאתם נוהגים לעשות כהוריכם או שתרצו לעשותם כמותם כשתגדלו (התנהגות חברתית, עבודה, תחביבים וכדומה).
- האם יש דברים שהייתם רוצים לעשות בדרך הפוכה מהוריכם? מדוע?
- לעתים קרובות בני נוער דווקא נרתעים מהשפעת הוריהם ואף נעלבים אם מרמזים להם על השפעה כזו. מדוע לדעתכם זה קורה?
- פעמים רבות ילדים אינם שמים לב שהם מחקים את הוריהם. למה זה קורה לדעתכם?
- אילו כללי הורות אפשר ללמוד מהעובדה שילדים נוטים לחקות את הוריהם?
אפשר גם
אפשר לקשר את הנושא לשיר "ילד פרטי" המציג פן נוסף של השפעת ההורים על ילדיהם.