התורה נמשלה למים
מים הם משאב הכרחי לחיים וזמינים לכול. החכמים דימו את התורה למים כדי להמחיש את חשיבותה ואת נגישותה לכל אדם ואדם.
נִמְשְׁלוּ דִּבְרֵי תּוֹרָה בְּמַיִם.
מָה מַיִם מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ
כָּךְ תּוֹרָה מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ.
מָה מַיִם חַיִּים לָעוֹלָם
כָּךְ תּוֹרָה חַיִּים לָעוֹלָם.
מָה מַיִם מִן הַשָּׁמַיִם
כָּךְ הַתּוֹרָה מִן הַשָּׁמַיִם.
וּמָה הַמַּיִם יוֹרְדִין טִפִּין-טִפִּין וְנַעֲשִׂים נְחָלִים-נְחָלִים
כָּךְ תּוֹרָה: אָדָם לוֹמֵד שְׁתֵּי הֲלָכוֹת הַיּוֹם וּשְׁתַּיִם לְמָחָר עַד שֶׁנַּעֲשֶׂה כְּנַחַל נוֹבֵעַ.
וּמָה מַיִם אֵין מִתְקַיְּמִין בִּכְלֵי כֶּסֶף וְזָהָב, אֶלָּא בַּיָּרוּד שֶׁבַּכֵּלִים.
כָּךְ תּוֹרָה אֵין מִתְקַיֶּמֶת, אֶלָּא בְּמִי שֶׁעוֹשֶׂה עַצְמוֹ כִּכְלִי חֶרֶס.
וּמָה מַיִם אֵין אָדָם גָּדוֹל מִתְבַּיֵּשׁ לוֹמַר לְקָטָן: הַשְׁקֵנִי מַיִם
כָּךְ דִּבְרֵי תּוֹרָה אֵין הַגָּדוֹל מִתְבַּיֵּשׁ לוֹמַר לְקָטָן: לַמְּדֵנִי פֶּרֶק אֶחָד, דָּבָר אֶחָד, פָּסוּק אֶחָד, וַאֲפִלּוּ אוֹת אַחַת.
שיר השירים רבה, פרשה א, פיסקה יט
במדרש מובאות כמה תכונות משותפות למים ולתורה: המים זמינים לכול – נמצאים "מסוף העולם ועד סופו" – וכך גם התורה; המים הם יסוד החיים בעולם, וכך לפי חכמים גם התורה; המים יורדים מהשמים, וגם התורה לפי המסורת ירדה מהשמים, ממקור אלוהי, וכן הלאה. אפשר ללמוד מן המדרש על תפיסתם של החכמים את לימוד התורה בפרט ואת הלימוד בכלל: לימוד, גם אם הוא מועט בכל פעם, מצטבר לחכמה גדולה; נדרשת ענווה (להיות ככלי חרס) כדי ללמוד ולממש את הלימוד; אפשר ללמוד מכל אדם, גם ממי שקטן מהאדם בגיל או בידע; כאשר אדם רוצה ללמוד, עליו להיות נכון ללמוד כל דבר שהוא מכל אדם שהוא.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- בקשו מהתלמידים לחשוב על ערך או דבר בעל חשיבות בעיניהם (משפחה, בית, שמחה וכו') ולמצוא דימוי שממחיש את חשיבותו. הסבירו שהחכמים רצו לבטא את חשיבות התורה בעיניהם ובחרו בדימוי של מים.
- קראו עם התלמידים את המדרש והסבירו את הדימויים. אפשר להקרין מצגת של מבחר דימויים מאוירים מהמדרש.
מדברים
- לפי ההשוואה במדרש, במה התורה דומה למים?
- לָמה לדעתכם דימו החכמים את התורה למים? מה הבחירה בדימוי זה מלמדת על תפיסתם את המים, ומה היא מלמדת על תפיסתם את התורה?
- באילו תחומים המים חשובים לאדם? מה ייחודם של המים לעומת דברים אחרים שהאדם זקוק להם?
- לפי המדרש, אילו תכונות נדרשות מהאדם כדי שיוכל ללמוד?
- לְמה עוד ניתן לדמות את התורה? הציעו דימויים משלכם.
אפשר גם
- אפשר להציע לכל זוג תלמידים לבחור מהמדרש תכונה אחת משותפת לתורה ולמים שמצאה חן בעיניהם, לנסח אותה בסיסמה, לאייר אותה או להתאים לה תצלום אילוסטרציה.
- אפשר ללמוד עוד על חשיבות הלימוד וערכו הרב לעומת ערכם של דברים חומריים בסיפור "טובה תורה מכל סחורה".
- אפשר לחבר את הנושא ללימוד האגדה על רבי עקיבא שבה הוא מתפעל מכך שהמים שוחקים אט-אט את האבן ומסיק מכך על יכולתו ללמוד גם בגיל מבוגר.
- שאלו: לאיזו תכונה משותפת למים ולתורה במדרש מתקשרת האגדה על רבי עקיבא? מה המדרש מוסיף על האגדה על רבי עקיבא? במה הם שונים? מי הוא סוג הלומד בכל אחד מהקטעים?