"ואהבת לרעך כמוך"
כלל הזהב בתרבויות העולם הוא שהאהבה לאדם אחר צריכה להיות כמו אהבתנו לעצמנו.
"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט, יח) –
אמר רבי עקיבא: "זה כלל גדול בתורה".
מדרש סִפרא, פרשת קדושים
מַעֲשֶׂה בְּנָכְרִי (לא יהודי) אֶחָד שֶׁבָּא לִפְנֵי שַׁמַּאי, אָמַר לוֹ: אֲנִי רוֹצֶה לְהִתְגַּיֵּר, לִהְיוֹת יְהוּדִי, אֲבָל בִּתְנַאי שֶׁתְּלַמְּדֵנִי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ כְּשֶׁאֲנִי עוֹמֵד עַל רֶגֶל אַחַת.
דָּחַף אוֹתוֹ שַׁמַּאי בַּמַּקֵּל שֶׁבְּיָדוֹ.
בָּא הַנָּכְרִי לִפְנֵי הִלֵּל – גִּיְּרוֹ (הפך אותו ליהודי).
אָמַר לוֹ הִלֵּל: "מָה שֶׁשָּׂנוּא עָלֶיךָ לֹא תַּעֲשֶׂה לַחֲבֵרְךָ" – זוֹהִי כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, וְהַשְּׁאָר הוּא פֵּרוּשׁ שֶׁל זֶה – לֵךְ לְמַד.
על פי תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף לא, עמוד א


שני הטקסטים שלפנינו מציגים רעיון דומה, האחד בצורה החיובית שלו, האחר בצורתו השלילית.
הפסוק מהתורה "ואהבת לרעך כמוך" הוא תמצית הרעיון שעלינו לנהוג כלפי אחרים כפי שאנו מצפים שינהגו כלפינו. המילה "רֵע" בתורה אין פירושה חבר אלא הזולת, האחר. המילה "אהבה" על פי הפסוק אינה רגש אלא מעשה, והמצווה היא שננהג באחרים כפי שהיינו רוצים שינהגו בנו. הניסוח "ואהבת" הוא הפלגה ספרותית – פעל כאילו אתה אוהב. התנא (חכם המשנה) החשוב רבי עקיבא אומר כי זה בעיניו הכלל החשוב של התורה.
תנא חשוב אחר שחי מעט לפני רבי עקיבא היה הלל הזקן. גם בעיניו זה הכלל העיקרי של היהדות ושל התורה, והוא מנסח אותו בצורה השלילית שלו: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך".
כלל חשוב זה מזכיר לנו לבחון בחיי היום-יום אם יחסנו כלפי הזולת, כלפי חברינו והסובבים אותנו, הוא יחס ראוי. עלינו לשאול את עצמנו: האם היינו שמחים אילו כך היו מתייחסים אלינו?
כלל זה רווח בתרבויות העולם, ותדיר הוא מכונה "כלל הזהב" של המוסר האנושי.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- כתבו על הלוח את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך", ושאלו את התלמידים מה לדעתם פירוש המילה "כמוך".
- למדו את המדרש מהסִפרא, וקראו עם התלמידים את האגדה על הלל והגר. תוכלו להשמיע עיבוד לילדים.
מדברים
- איך אפשר לאהוב מישהו אחר "כמוך"? האם בכלל אפשר לצוות על מישהו לאהוב?
- מה פירוש הציווי "ואהבת"?
- בסיפור על הלל הזקן, הלל עצמו נוהג על פי הכלל שלו: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך". מה לדעתכם היה שנוא על הלל והוא נזהר שלא לעשות לגר שבא אליו?
- האם יש לדעתכם הבדל בין הניסוח החיובי של הכלל שבתורה ובין הניסוח השלילי של הלל הזקן?
- תארו מצבים בחיים, דמיוניים או אמתיים, שבהם אנו נוהגים לפי הכלל הזה או לא נוהגים לפיו.
- מדוע לדעתכם כלל זה הוא כלל הזהב – כלל בסיסי במוסר האנושי?
אפשר גם
- אפשר ללמוד את הסיפור על קמצא ובר קמצא שבו מסופר על אדם שלא נהג לפי הכלל הזה והביא על העם חורבן ואסון. שאלו איך היה נוהג לו היה נאמן לכלל "ואהבת לרעך כמוך".
- אפשר ללמוד על כלל הזהב בדתות שונות מתוך הספר "של"י ושלכם – חברות ומנהיגות" בהפקת קרן תל"י.
קישורים ברשת