ונשמרתם לנפשותיכם
ההנחיה לשמור על הבריאות איננה בגדר עצה – המסורת היהודית רואה בה מצווה.
וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם.
דברים ד, טו
הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד.
דברים ד, ט
כָּל מִכְשׁוֹל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ סַכָּנַת נְפָשׁוֹת, מִצְוַת עֲשֵׂה לְהָסִירוֹ וּלְהִשָּׁמֵר מִמֶּנּוּ וּלְהִזָּהֵר בַּדָּבָר יָפֶה יָפֶה [מאוד], שֶׁנֶּאֱמָר "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ" (דברים ד, ט). וְאִם לֹא הֵסִיר, וְהִנִּיחַ הַמִּכְשׁוֹלוֹת הַמְּבִיאִין לִידֵי סַכָּנָה, בִּטֵּל מִצְוַת עֲשֵׂה, וְעָבַר עַל "לֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ" (דברים כב, ח).
רמב"ם, משנה תורה, הלכות רוצח ושמירת הנפש, יא ה
המשפט "ונשמרתם מאד לנפשתיכם" כתוב בתורה, וההקשר בתורה שונה מהשימוש הנפוץ שלו. בספר דברים בני ישראל מצווים להיזהר ולשמור על המצוות ולא לעשות פסל או תמונה של האל. לפני כן באותו פרק כתוב מסר דומה: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וּפֶן יָסוּרוּ מִלְּבָבְךָ כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ" (ד, ט) – הכוונה לנסים שעשה האל. רמב"ם מרחיב על פסוק זה ומעתיק את האזהרה לתחום אחר – עלינו להיזהר מכל סכנה שהיא ולהסיר מכשולים שעלולים לפגוע. הוא מחבר את זה לחובה המפורשת הכתובה במקום אחר בספר דברים לעשות מעקה לגג משום "לא תשים דמים בביתך" (כב, ח), כלומר כדי שלא יישפך דם בביתך. חשוב לשים לב שבפירוש של רמב"ם (שהולך בעקבות חז"ל) הדאגה לגוף האדם אינה עצה לחיים טובים, אלא חובה דתית. יש בכך מסר חשוב מאוד לתלמידינו – המסורת היהודית רואה בשמירה על הגוף לא בחירה אלא חובה.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
קראו עם התלמידים את שלושת הטקסטים מהמקורות וודאו שהם מובנים.
מדברים
- מדוע לדעתכם יש צורך לומר לאנשים להיזהר ולשמור על עצמם? האם אין זה מובן מאליו?
- מה רמב"ם מצווה בעניין המכשולים? תנו דוגמאות למכשולים שעלולים לסכן בני אדם: בבית, ברחוב, בבית הספר, במגרש משחקים או בכל מקום אחר.
- מה כוונת דבריו של רמב"ם שאם אין מסירים מכשולים, עוברים על המצווה "לא תשים דמים בביתך"?
- בתורה יש חוקים מסוימים שעניינם זהירות, למשל בספר דברים כתוב: "כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ" (דברים כב, ח). מה הסיבה לחוק זה?
- מה אפשר ללמוד מהעובדה שהתורה והפרשנים ראו בשמירה על הגוף חובה ולא רק עצה טובה?
- גם החוק האזרחי עוסק בבריאות הפרט ומחוקק חוקים לשמירה עליה. תנו דוגמה.
- האם לדעתכם גישה זו נכונה או שעל כל אדם ואדם לדאוג לעצמו והמחוקק אינו אמור להתערב בכך?
אפשר גם
- בקשו מהתלמידים לעבוד בזוגות ולסרוק את בית הספר והחצר:
- על חצי מהתלמידים לזהות דברים שמטרתם להגן על באי בית הספר.
- על חצי מהתלמידים לזהות דברים שעלולים לסכן את באי בית הספר.
במליאה רשמו את הממצאים בשני טורים.
בחרו בדבר אחד שמסכן את תלמידי בית הספר. חשבו יחד איך לסלק את הסכנה. אם יש לכם אפשרות לסלק את הסכנה או להפחית אותה, עשו זאת. לחלופין כתבו מכתב למנהלת או מנהל בית הספר, ופתחו אותו בטקסט מהתורה או מדברי רמב"ם. במכתב תארו את המפגע ופרטו הצעות לסילוקו.
- לצערנו בישראל של ימינו עובדים נפגעים פגיעה קשה באתרי בנייה בגלל רשלנות בשמירה כללי הבטיחות. מצאו דוגמה לכך ברשת, וספרו עליה לחבריכם בכיתה.
- אפשר ללמוד את השיר "בוא נחזור הביתה בשלום" על זהירות בדרכים.
- אפשר ללמוד את השיר "תה עושה סחרחורת" על זהירות יתר.