זוכרים את קשיי העבר
מזמור קל"ז בתהלים מספר על אבלם של גולי בבל שמבכים את זכר ציון. הם נשבעים לזכור את ירושלים ולהזכירה בכל אירוע שמחה. מזמור זה היה לתפילה קנונית לאורך אלפיים שנות גלות ועיצב את האופן שבו זוכרים את חורבן ירושלים במסורת.
עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן.
עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ.
כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן.
אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר.
אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי.
תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי
אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי.
תהלים קלז, א-ו
פירושי מילים
ערבים – ערבות (צמח)
שאלונו שובינו – השובים ביקשו שנשיר
תוללינו – הלועגים לנו
נכר – זר
תשכח ימיני – היד הימנית לא תפעל
תדבק לשוני – לא אוכל לדבר
אעלה את ירושלים – אזכיר את חורבן ירושלים בעת שמחה
במאה ה-6 לפני הספירה לאחר חורבן בית המקדש הראשון הוגלה לבבל חלק הארי של הנכבדים והתושבים של ממלכת יהודה. בתקופת הגלות שמרה הקהילה היהודית על הזיקה לארץ ישראל ולבית המקדש שחרב. לאחר הצהרת כורש התרחשה "שיבת ציון" – חזרה של חלק מהגולים לישראל.
מזמור קל"ז בתהלים נכתב ככל הנראה מנקודת המבט של החוזרים מהגולה הנזכרים בתחושותיהם בגולה. תחילת המזמור מתארת כיצד דחקו השובים בשבוייהם הגולים לשיר ולנגן את המזמורים ששרו בירושלים, דבר שבעיניהם לא ייתכן – כיצד אפשר לשיר שיר קדוש בגלות, בשבי? המזמור נע מקינה לשבועה, ובסיומו שאינו מובא כאן נזכרת גם דרישת נקם. השבועה לזכור את ירושלים ולהזכיר את חורבנה בעת שמחה – "אעלה את ירושלים על ראש שמחתי" – ליוותה את הגולים גם לאחר חורבן בית המקדש השני, ועד היום בעת שבירת הכוס בחתונה נוהגים לומר שבועה זו.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- קראו את המזמור, והסבירו את הביטויים הקשים.
- אפשר להאזין לשירה של המזמור.
- דברו על הקושי לשיר משירי ציון בשעת מצוקה ועל השבועה לזכור את ציון בעת שמחה.
מדברים
- על מה מקוננים הדוברים במזמור?
- לפי המזמור, הגולים התבקשו לשיר משירי ציון (ייתכן שהכוונה לשירים שזומרו בבית המקדש). למה זה קשה להם?
- למה לדעתכם השבועות אומרות שמי שלא יזכור את ירושלים יסבול ממוגבלויות גופניות? מה הדוברים רוצים לבטא בכך?
- במסורת מזכירים את חורבן ירושלים בימי אבל כמו עשרה בטבת ותשעה באב, אבל גם ברגעי שמחה כמו בחתונה בעת שבירת הכוס או בחנוכת בית חדש. מה לדעתכם עומד מאחורי הרעיון לזכור אירוע קשה מהעבר ברגעי שמחה?
אפשר גם
- אפשר ללמוד לימוד נוסף על הטקסט שמובא בחודש אב, שם הנושא הוא העצב.
- תוכלו לבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע אחר חשוב בהיסטוריה (היהודית או הכללית) ולנסח שבועה לזכירת האירוע. דונו: מה הערך של שבועה, והאם נכון או לא נכון להישבע לזכור משהו?
- על המזמור הזה נכתבו הרבה גרסאות של שירים באנגלית ובעברית. בכיתות הגבוהות אפשר לצפות בסרטון של השיר ירושלים של הזמר מתיסיהו. איזו משמעות מוסיפה הגרסה הזאת למזמור? התייחסו לשימוש בסגנון המוזיקלי (בשירי רגאיי, בבל היא סמל לעבדות וציון היא סמל לשחרור ולעצמאות) ולעובדה שאת השיר כתב זמר יהודי אמריקאי באנגלית בזמן שירושלים כבר אינה חרבה.
- אפשר להכיר את שער טיטוס שמנציח את חורבן בית המקדש והגלות.
קישורים ברשת
- "סיפורו של יום – גלות בבל" במוזאון המקרא
- המזמור באתר "929"