זיכרון סלקטיבי
השיר של לאה נאור "זיכרון מצוין" מתאר חוויה המוכרת לכל הילדים והמבוגרים – זיכרון סלקטיבי שלפעמים זוכר פרטים רבים אבל לא בהכרח את מה שמצופה מהם לזכור.
זיכרון מצוין
לאה נאור
הַזִּכָּרוֹן שֶׁלִּי מְצֻיָָּן
אֲבָל קְצָת לֹא לָעִנְיָן.
אֲנִי זוֹכֶרֶת רַק דְּבָרִים לֹא חֲשׁוּבִים,
לְמָשָׁל, אֶת הַפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה שֶׁאָכַלְתִּי עֲנָבִים,
וְשֶׁנָּסַעְנוּ בָּרַכֶּבֶת, וְאֵיךְ צָפַר הַקַּטָּר,
וְאֶת הַשְּׁקִיעָה הַהִיא בִּירוּשָׁלַיִם, וְאֶת הַצֶּבַע שֶׁל הָהָר,
וַאֲפִלּוּ שִׁיר אָרֹךְ שֶׁל גְּדוֹלִים, אֲנִי זוֹכֶרֶת אֶת כָּל הַמִּלִּים
לֹא יוֹדַעַת אֵיךְ הִצְלַחְתִּי.
אֲבָל לְגַמְרֵי שָׁכַחְתִּי
אֵיפֹה שַׂמְתִּי אֶת הַמְּעִיל,
לְאָן נֶעְלָם הַסְּוֶדֶר.
וְגַם שָׁכַחְתִּי שֶׁהִבְטַחְתִּי לְסַדֵּר סוֹף סוֹף אֶת הַחֶדֶר.
לאה נאור, אבל אני כזה, פועלים, תל אביב 1993


השיר מדבר בהומור על החוויות הרבות שילדים יכולים לזכור לפרטי פרטים ועל הדברים שהם נוטים לשכוח. אילו דברים נוטים להיחרת בזיכרון? אילו דברים נוטים להישכח ומדוע? בזאת נעסוק בעזרת השיר.
לאה נאור (נולדה ב-1935) היא פזמונאית, כותבת שירי ילדים וספרי ילדים ומתרגמת. היא זכתה בפרס דבורה עומר על מפעל חיים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
קראו את השיר, ודברו על הפן ההומוריסטי בשיר וגם על הפן המעשי: אילו דברים אנחנו זוכרים, ומה אנחנו שוכחים ולמה?
מדברים
- הילדה הדוברת בשיר אומרת שהזיכרון שלה מצוין אבל "לא לעניין" – אילו דברים בשיר מראים שהזיכרון שלה מצוין? אילו דברים מראים שהוא "לא לעניין"?
- אילו דברים אתם נוטים לשכוח?
- מה לדעתכם הסיבה שאנחנו זוכרים ושוכחים דברים מסוימים כמו הדברים שבשיר?
- האם אתם חושבים כמו הדוברת שהדברים שהיא זוכרת "לא חשובים"? הסבירו.
- מה עוזר לכם לזכור דברים?
אפשר גם
- אפשר לבקש מהתלמידים להכין רשימה של דברים שקרו אתמול, לפני שבוע ובאחד החגים לפני שנה. שאלו: מה קל יותר לזכור? מתי הזיכרון מפורט יותר, ומתי זוכרים יותר אירועים ללא פרטים? האם הדברים שזוכרים חשובים? מה חשוב בהם?
- אפשר לדון ברעיונות – איך אפשר לזכור לעשות דברים? דוגמאות: כתיבה של פתקים או שימוש ביומן. התלמידים יכתבו רשימה מקושטת לשבוע הקרוב.
- תוכלו לשוחח על מצבים שבהם משתמשים בתירוץ "שכחתי" כדי להסביר מדוע לא עשינו משהו שהיינו אמורים לעשות. למה קשה להודות שאנחנו פשוט לא רוצים לעשות את הדבר הזה? איך אפשר להגביר את החשק לעשות משימות כאלה? אפשר להציע פתרונות: לקבוע לעצמנו זמן קצר ביום שמוקדש למשימות ושמייד אחריו נעשה משהו שאנחנו אוהבים, לעשות את המשימה בשיתוף פעולה עם חבר או בן משפחה שאנחנו שמחים להיות אתו וכדומה.
- על זיכרון סלקטיבי אפשר ללמוד גם על פי הפסוקים מספר שמות "זכרנו את הדגה".
קישורים ברשת
- כתבה על זיכרון אצל ילדים
- "אמנזיית הילדות" – סרטון של "כאן" המסביר מדוע קשה לזכור מאורעות מהילדות המוקדמת
- מידע מגוון על הזיכרון באתר "אאוריקה"