זיכרונות ילדות
השיר חלומות שמורים עוסק בזיכרונות הילדות: כיצד הם נאגרים בנו, וכיצד הם עולים וצפים במודעות באמצעות צליל או ריח.
חלומות שמורים
אהוד מנור
אי שם עמוק בתוך תוכנו
טמונים קולות וזיכרונות
מראות רבים שכבר שכחנו
ספרי פלאים ומנגינות.
כל זיכרונות ימים ימימה
החלומות הראשונים
וכל מילה של אבא אימא
שנאמרה לפני שנים.
אי שם עמוק בתוך תוכנו
טמונים קולות וזיכרונות
מראות רבים שכבר שכחנו
ספרי פלאים ומנגינות.
עולם מופלא של ילדותנו
רדום בפנים בצל צלילים
אתנו הוא עד יום מותנו
חבוי בתוך תִלי מילים.
ולפעמים שריד של ריח
או צליל מוכר או קצה מילה
משיב אליך גן פורח
מחזיר אל קו ההתחלה.
ושוב אתה חולם כילד
ושוב אתה תמים כאז
אתה נזכר בכל התכלת
הכול נשמר דבר לא גז.
אי שם עמוק בתוך תוכנו
טמונים קולות וזיכרונות
מראות רבים שכבר שכחנו
ספרי פלאים ומנגינות.
מתוך המחזמר לילי גם, 1973
את השיר חלומות שמורים כתב אהוד מנור למחזמר פרי עטו שהוצג ב-1973. המחזמר עצמו נשכח עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, אבל השיר היה לשיר מוכר ואהוב, ושרו אותו כמה זמרים.
השיר עוסק בזיכרונות הילדות ובתופעה המוכרת שבה זיכרון חבוי יכול להתעורר מגירוי חושי כמו ריח, צליל או מילה.
אהוד מנור (2005-1941) היה פזמונאי פורה, מוערך ואהוב וזכה בפרס ישראל.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הביאו לכיתה חפצים מדיפי ריח (ענף אורן, עלי איקליפטוס, חול ים או צדפים, סוכריית מנטה, קליפת תפוז ועוד) במכלים אטומים עם חורים נקובים במכסיהם. התלמידים יריחו אותם ויאמרו מה הריח מזכיר להם.
- האזינו לשיר ששר יזהר כהן וקראו את המילים.
מדברים
- במה עוסק השיר?
- מה קורה לזיכרונות הילדות לפי השיר? אילו שורות בשיר מחזקות את תשובתכם?
- אילו דברים יכולים לעורר את הזיכרונות החבויים?
- ספרו על מצבים שבהם חוויה חושית עוררה בכם זיכרון חבוי.
- למה לדעתכם שם השיר הוא חלומות שמורים?
אפשר גם
- תוכלו לבקש מהתלמידים לספר על היום הראשון שלהם בכיתה א'. שאלו: מה אתם זוכרים מיום זה? (מה לבשתם? איזה ילקוט קנו לכם? מי ליווה אתכם ליום הראשון? ליד מי ישבתם? וכדומה). מהו הרגש שמלווה את הזיכרון הזה?
- תוכלו להקרין מצגת של תצלומי אביזרים המשמרים זיכרונות (תצלומים משפחתיים, אלבומים, ספרי זיכרון, חפצים – שעון ישן ונעלי ילדות, תיבת זיכרון וברכות אישיות). שאלו את התלמידים: האם אתם משתמשים באמצעים כאלה לשמור זיכרונות? למה אנשים רוצים לשמור זיכרונות? איך הם מרגישים כשהם מסתכלים בתצלומים מתקופת הילדות המוקדמת שלהם או קוראים במחברת זיכרונות?
- לפי השיר, ריח, צליל או מילה עשויים להחזיר אותנו באחת לילדותנו. כך גם טעם. אפשר לצפות בקטע מתוך הסרט רטטוי שבו הטעם של הרטטוי שבישל העכברוש רמי מחזיר את המבקר הקשוח אנטון אגו לילדותו. בקשו מהתלמידים לספר איזה מאכל מזכיר להם יותר מכולם את התקופה שבה היו קטנטנים.
- אפשר לבקש מהתלמידים להציג לכיתה תצלום אחד או הודעה אחת שהם שומרים בפלאפון או במחשב ואינם מוחקים. שאלו: אילו אמצעים קיימים היום שלא היו בעבר ומשמרים זיכרונות? האם לדעתכם היום נשמרים יותר זיכרונות מבעבר? האם קל לכם למחוק זיכרונות או שאתם שומרים הכול? באיזו תדירות אתם מסתכלים בזיכרונות שלכם?
- תוכלו לבנות תיבת זיכרונות כיתתית. התלמידים יקשטו את התיבה, וכל תלמיד ישים בה חפץ אחד, טקסט או תצלום שמייצגים בשבילו זיכרון מהכיתה שהוא היה רוצה לשמור.
- ניתן להיעזר בפעילות "ציר זיכרון אישי".
- גם הציורים של פט פרי עוסקים בזיכרונות ילדות.
קישורים ברשת