חודש חדש הגיע
בתקופת המשנה היו קובעים את הזמן של כל ראש חודש לפי עדויות של אנשים על זמן מולד הירח, ובכך עוסקת המשנה הזאת.
דמוּת צורות לְבָנָה היו לו לרבן גמליאל בטבלא (בלוח) ובכותל עליתו,
שבהן מראה את ההדיוטות (פשוטי העם)
ואומר: "הכזה ראית או כזה?"
המשנה, מסכת ראש השנה, פרק ב, משנה ח
(ציורים שונים של הירח היו לרבן גמליאל בלוח על קיר עליית הגג של ביתו.
לְמה הם שימשו?
כאשר באו אנשים שראו את הירח החדש ורצו לספר ולהעיד על כך בבית הדין כדי שיוכלו להכריז על תחילתו של ראש חודש חדש, אם היו מתקשים בתיאור מה שראו, היה רבן גמליאל מראה להם את הצורות האלה כדי לסייע להם בתיאור.)
במשך מאות שנים נקבע ראש חודש על פי עדותם של אנשים לפני בית הדין. העדים העידו שראו את הירח מתחדש – מראה המעיד על תחילתו של חודש חדש – ובית הדין הודיע על התאריך של ראש חודש.
לקביעה ולהכרזה על ראש חודש הייתה השפעה ישירה גם על קביעת החגים שבאותו החודש.
בשל חשיבותה ומשמעותה של הכרזה זו הקפידו לחקור היטב את העדים, כמו במשנה זו שלפיה רבן גמליאל, שהיה ראש בית הדין, חקר את העדים בכבודו ובעצמו.
כיום נקבע לוח השנה על פי מערכת חוקים שנקבעה בערך בתקופת בית שני.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- הכנה: לפני הפעילות בקשו מהתלמידים לברר מהו תאריך הלידה העברי שלהם.
- הצעה לפתיחה: לפתוח בסרטון או באנימציה שבהם מוצגת התחדשות הירח.
- אפשר להציג תמונה, ובה כל מופעי הירח בחודש. שימו לב שכיוון התמונות משמאל לימין. אפשר להדגים לתלמידים איך יודעים אם הירח מעיד על תחילת חודש או על סופו באמצעות סרטוט:
כיוון החרמש של הירח מעיד אם זו תחילת החודש שבה הירח זורח או שזהו סופו של החודש.
מדברים
- אילו צורות לדעתכם הציג רבן גמליאל?
- מדוע לדעתכם לעתים נעזר רבן גמליאל בצורות ולא הסתפק בתיאור מילולי?
- מדוע צריך להכריז בפומבי מתי מתחיל חודש חדש? נסו לדמיין מה היה קורה לו לא היו מכריזים על ראש חודש וכל אחד היה מתחיל את החודש על פי ראות עיניו.
אפשר גם
- אפשר לערוך חידון כיתתי על התאריכים ועל צורות הירח – איזה תאריך מתאים לאיזו צורה. אפשר לשאול גם על חגים מסוימים כמו ראש השנה, ט"ו בשבט ותשעה באב. אם הילדים מתקשים בגימטריה, אפשר לרשום על הלוח את המספרים עד האות ל'. אם כולם ביררו את תאריך הלידה העברי שלהם, הם יכולים לעבוד בזוגות או בקבוצות: כל תלמיד ינסה לצייר את הירח לפי תאריך הלידה שלו, והחבר צריך לנחש מהו התאריך.
- אפשר להציע לתלמידים לבנות פעילות התאמה דיגיטלית: עליהם למצוא ברשת תמונה של ירח בצורות שונות ולכתוב תאריכים. התלמיד שמשתתף במשחק נדרש להתאים לירחים בצורות השונות את התאריך המתאים. אפשר לעשות זאת באמצעות אתר ליצירת משחקי התאמה, יש צורך בהרשמה (חינם). להלן הסבר על אופן יצירת הפעילות.