טובים השניים
הפסוקים מסֵפר קהלת ממחישים את החשיבות של החברים.
טוֹבִים הַשְּׁנַיִם מִן הָאֶחָד […].
כִּי אִם יִפֹּלוּ הָאֶחָד יָקִים אֶת חֲבֵרוֹ
וְאִילוֹ הָאֶחָד שֶׁיִּפֹּל וְאֵין שֵׁנִי לַהֲקִימוֹ. […].
וְאִם יִתְקְפוֹ הָאֶחָד הַשְּׁנַיִם יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ
וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ לאֹ בִמְהֵרָה יִנָּתֵק.
קהלת ד, ט-יב
הקטע מסֵפר קהלת עוסק ביתרון שיש בחברה – שני אנשים או שלושה. פסוקים אלו כתובים בפרק העוסק בנושא העמל, עבודת היום-יום שבני האדם שעושים למחייתם. בפסוק השלם נאמר: "טובים השניים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעמלם". לפי הפסוק הבא, הם מצליחים ורואים ברכה בעמלם כי גם אם אחד מהם נופל (במובן הגופני, הכלכלי או הרגשי), חברו תומך בו. במצבים אחרים שקהלת מתאר, שניים מחממים זה את זה בשכבם וגם יכולים להתגונן בקלות ממתקפה של אדם אחר.
החוט המשולש הוא חוט השזור משלושה חוטים. לעומת חוט אחד, חוט משולש חזק ואינו נקרע בקלות. כך, על פי הפסוק, גם שלישיית חברים טובה אף יותר מזוג.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- המחישו את שני הדימויים באמצעות משחקים:
משחק העץ: קראו בכל פעם לשלושה תלמידים, וכל אחד מהם יעמוד בצורת "עץ" – רגל אחת מונחת על הירך האחרת, והידיים צמודות למעלה. שניים מהתלמידים יהיו יחידה אחת – הם יוכלו להישען זה על זה. התלמיד שיישאר לעמוד זמן רב יותר מהשלושה הוא המנצח.
משחק החוט: קראו לשני תלמידים והנחו אותם לקשור חוט תפירה או חוט רקמה סביב שני חפצים. אחד יקשור חוט רגיל, והאחר חוט משולש (חוט שזור משלושה חוטים כמו צמה). אחר כך קראו לשני תלמידים אחרים, והם ינסו לקרוע אותם. התלמיד שהחוט שלו ייקרע אחרון הוא המנצח.
סכמו: האם המשחקים היו הוגנים? מדוע?
- קראו את הפסוקים מספר קהלת.
מדברים
- מה היה היתרון של השניים במשחק העץ לעומת האחד? מה היה היתרון של החוט המשולש לעומת החוט היחיד?
- לפי הפסוקים, מתי יש עדיפות לחברה?
- האם יש מצבים שבהם לדעתכם דווקא אדם אחד יצליח יותר ויראה "שכר טוב בעמלו"?
- תנו דוגמה מהחיים שבה הצלחתם בזכות החברים שלכם.
אפשר גם
- אפשר ללמוד את משל אגודת הקנים הממחיש בעוד דימוי את החשיבות של חבורה.
- השיר "אי שם בלב" עוסק אף הוא בחשיבות החברים לשגשוג – רגשי וגשמי.
- אפשר לערוך פעילות לעידוד חברויות בבית הספר, כך שלכל התלמידים יהיה מי שיתמוך בהם.