טיפה-טיפה, אות-אות
האגדה מספרת שרבי עקיבא החל ללמוד בגיל מאוחר לאחר שראה כיצד המים מצליחים לשחוק אבן.
מָה הָיְתָה תְּחִלָּתוֹ שֶׁל רַבִּי עֲקִיבָא?
בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה הָיָה וְלֹא שָנָה [למד] דָּבָר.
פַּעַם אַחַת הָיָה עוֹמֵד עַל פִּי הַבְּאֵר וְרָאָה כִּי הָאֶבֶן שֶׁבּוֹ קְעוּרָה.
שָׁאַל עֲקִיבָא: מִי חָקַק [יצר את השקע] אֶבֶן זוֹ?
אָמְרוּ לוֹ: הַמַּיִם, שֶׁנּוֹפְלִים עָלֶיהָ בְּכָל יוֹם.
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: וְכִי לִבִּי קָשֶׁה מֵהָאֶבֶן?
אֵלֵךְ וְאֶלְמַד פָּרָשָׁה אַחַת בְּכָל יוֹם.
הָלַךְ לוֹ אֶל בֵּית הַמִּדְרָשׁ וְהִתְחִיל לוֹמֵד עִם תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן,
כָּתַב לוֹ הַמְּלַמֵּד א' – וּלְמָדָהּ.
כָּתַב לוֹ ב' וּלְמָדָהּ,
וְכֵן הָלְאָה וְכֵן הָלְאָה כָּל הָאוֹתִיּוֹת כֻּלָּן,
וְכָךְ הָיָה הוֹלֵךְ וְלוֹמֵד עַד שֶׁלָּמַד אֶת כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ.
על פי מסכת אבות דרבי נתן, פרק ו
רבי עקיבא חי במאה הראשונה לספירה. הוא נחשב לגדול התנאים (החכמים הארצישראליים שחיו בתקופת המִשנה). לפי המסופר בתלמוד, הוא הוצא להורג בעינויים בידי הרומאים משום שלימד תורה למרות גזרות אדריאנוס. בתלמוד מסופר שבתו של כלבא שָׂבוע, מעשירי ירושלים, נישאה לרבי עקיבא אף שהיה אנאלפבית ועני. היא הבחינה באופיו המעולה והצנוע והציעה לו שיינשאו בתנאי שיילך ללמוד תורה. באגדה שלפנינו מתואר מחזה שהשפיע על רבי עקיבא וגרם לו להאמין ביכולתו להתחיל ללמוד בגיל ארבעים: ההתבוננות באבן שנשחקה מהמים לימדה אותו שגם למוחו ("לבו" באגדה) יוכלו לחדור דברי התורה, להיחקק בו ולעצב את אישיותו. הוא החל ללמוד עם ילדים את צורת האותיות ומשם התקדם בלימוד התורה עד שהיה לגדול בחכמים.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- שחקו במשחק "אבן, נייר ומספריים". שאלו: מה חזק יותר – אבן או נייר? המשיכו ושאלו מה חזק יותר במציאות – אבן או מים?
- אחר כך שאלו אילו תכונות יש לאבן שבזכותן בכוחה לנצח במשחק (קשה, כבדה ויציבה) ו,אילו תכונות יש לנייר שבזכותן בכוחו להתגבר על האבן (הגמישות שלו מאפשרת לו לעטוף אותה ולחסום אותה). גם למים יש תכונות שבזכותן הם לפעמים חזקים מאבן. להמחשת כוחם של המים תוכלו להציג חלוק נחל.
- קראו את האגדה והסבירו אותה. הסבירו על יכולת השינוי של חומרים, אפילו של אבן שהיא כאמור קשה ויציבה. הביאו את הדוגמה של בליית סלעים: מי התהום הם מים שחלחלו דרך הסלעים ויש בהם המינרלים שיש בסלעים; חול התפורר מסלעים שהיו שבמגע עם הים וכדומה.
מדברים
- על פי האגדה, מה גרם לרבי עקיבא להאמין שהוא יכול להתחיל ללמוד תורה בגילו?
- מדוע חשב שלא יצליח ללמוד?
- מה אתם יכולים ללמוד על עצמכם מכך שגם חומר קשה כמו סלע משנה את צורתו?
- מה מונע מכם לעשות דברים שאתם רוצים לעשות ואיך תוכלו להתגבר על כך, לפי האגדה?
- איך לדעתכם הרגיש רבי עקיבא כשהתחיל ללמוד את האלף-בית בגיל ארבעים עם ילדים קטנים?
- האגדה מתארת את תחילתו של רבי עקיבא. על פי המתואר בה, מה היה סופו של רבי עקיבא? מה ניתן ללמוד מכך?
- הביאו דוגמה למקרה שבו הצלחתם בזכות התמדתכם ואמונתכם.
אפשר גם
- אפשר ללמוד את הרקע לסיפור – האגדה על אהבת עקיבא ורחל.
- אפשר להקרין מצגת על כוח השינוי של המים
- אפשר להמשיך לפעילות "מים שקטים חודרים עמוק" העוסקת בהשפעות ארוכות הטווח של דברים שהם כמו מים – שקטים ומתמידים – אצל בני אדם.
- הדימוי של התורה למים מובא גם במדרש "נמשלו דברי תורה למים".
- תוכלו לקרוא בכיתה את הכתבה על האבנים המתגלגלות בעמק המוות בקליפורניה או להסביר על התופעה בעל-פה ולהציג תמונה. שאלו למה המדענים רצו כל כך לגלות את ההסבר לתופעה – איזה חוק טבע היא מערערת? למה קשה לנו להאמין שאבן יכולה לנוע בכוחות עצמה? לְמה זה דומה בחיים שלנו? ננסה ללמוד מהתופעה כפי שלמד רבי עקיבא מהאבן הקעורה: אילו דברים בחיים שלנו נראים לנו קבועים ובלתי ניתנים לשינוי, ומה מלמדת אותנו העובדה שבתנאים מסוימים גם סלעים יכולים לנוע על האפשרות לשנות דברים אלו?