ימים מתקצרים ומתארכים
המדרש מספר מה חש האדם הראשון כשראה שהימים מתקצרים ומספר על הפחד שעוררה בו החשכה, אך גם את הנחמה ואת העידוד שחש כשראה שלאחר הימים הקצרים חוזרים הימים הארוכים והמוארים.
שָׁנוּ רַבּוֹתֵינוּ:
כֵּיוָן שֶׁרָאָה אָדָם הָרִאשׁוֹן יוֹם שֶׁמִּתְמַעֵט וְהוֹלֵךְ,*
אָמַר: אוֹי לִי, שֶׁמָּא בִּשְׁבִיל שֶׁסָּרַחְתִּי,* עוֹלָם חָשַׁךְ בַּעֲדִי וְחוֹזֵר לְתֹהוּ וָבֹהוּ,
וְזוֹ הִיא מִיתָה שֶׁנִּקְנְסָה עָלַי מִן הַשָּׁמַיִם.*
עָמַד וְיָשַׁב שְׁמוֹנָה יָמִים בְּתַעֲנִית וּבִתְפִלָּה.
כֵּיוָן שֶׁבָּאָה תְּקוּפַת טֵבֵת וְרָאָה יוֹם שֶׁמַּאֲרִיךְ וְהוֹלֵךְ,
אָמַר: מִנְהָגוֹ שֶׁל עוֹלָם הוּא,
הָלַךְ וְעָשָׂה שְׁמוֹנָה יָמִים טוֹבִים.
תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, עמוד ח, דף א
פירושי מילים
יום שמתמעט והולך – שהימים מתקצרים בתקופת החורף
סרחתי – חטאתי
נקנסה עליי מן השמים – קיבלתי עונש


כמו במדרש האדם הראשון מגלה את האש, גם כאן הנושא הוא פחדיו של האדם מהחשכה. המדרש מרמז על רקע אחר לחג החנוכה מאשר הסיפור המסורתי המוכר לנו – השמחה על הימים המתארכים והמוארים לקראת סוף החורף. מוטיב זה שכיח מאוד בתרבויות העולם, ולכן כמעט בכל תרבות יש חגי אור.
תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- אפשר להשמיע עיבוד של המדרש באתר ספר האגדה.
- באתר "גלים" יש גם הפניה לפעילות מקוונת על המדרש בשם חנוכה ואדם הראשון.
מדברים
- ממה חשש האדם הראשון?
- שערו על איזה חטא חשב אדם שהוא נענש?
- כיצד נרגע?
- מדוע קישר האדם בין היום המתקצר לתוהו ובוהו, ומה הקשר בין החושך לזמן שלפני בריאת העולם?
- מדוע החושך הוא עונש עבור האדם? מה הוא מפסיד? מדוע העולם אינו יכול להתקיים בלי אור?
- האם לפי דעתכם יחשוש שוב האדם הראשון שנה אחרי כן, כשישובו הימים הקצרים?
אפשר גם
- אפשר להמשיך לפעילות אור אחרי חשכת הלילה – המתמקדת בפן הרגשי שבאמירה שאחרי כל לילה בא האור.
- פעילות כתיבה: התלמידים יכתבו דף מיומנו של האדם הראשון המתאר את מה שהוא מרגיש עם רדת החשכה הראשונה בחייו.
- באתר גלים יש פעילות (למנויים) העוסקת בנושא הימים המתקצרים והמתארכים מנקודת מבט מדעית.
- אפשר להקרין את המצגת חגי אור ברחבי העולם המתארת כיצד הן אנחנו הן עמים אחרים חוגגים את חגי האור.