יציאת מצרים/ אתי אנקרי
בשירה של אתי אנקרי יציאת מצרים היא משל לחיים של כל אחד ואחד מאתנו. מי הוא הפּרעה שלנו? מהם המְצרים שלנו ואיזה ים אנו רוצים להבקיע?
יציאת מצרים
מילים ולחן: אתי אנקרי
לָצֵאת בִּיצִיאַת מִצְרַיִם
לָבוֹא אֶל הַמִּדְבָּר
אוּלַי נִמְצָא שָׁם מַיִם
בַּדֶּרֶךְ אֶל הָהָר.
שֶׁיִּפָּתְחוּ לִשְׁנַיִם
הַמַּיִם הַמְּלוּחִים
וְנַעֲבֹר בָּאֶמְצַע
כָּל אֵלֶּה שֶׁבּוֹכִים.
וְהֵם עוֹלִים עָלֵינוּ
צָבָא שֶׁל פָּרָשִׁים
קָשֶׁה מְאוֹד לְמֹשֶׁה
אֵין אֱמוּנָה בְּלֵב הָאֲנָשִׁים.
מַגַּע הַחוֹף מַרְגִּיעַ
הַיָּם אֶת פִּיו פּוֹעֵר
אוּלַי נַחְזֹר מִצְרַיְמָה
הַפַּחַד לֹא זוֹכֵר.
בָּנִינוּ פִּירָמִידוֹת
פָּתַרְנוּ חֲלוֹמוֹת
כְּלוּם לֹא הָיָה שֶׁלָּנוּ
רַק מֶלַח וּדְמָעוֹת.
זֶה הַכְּאֵב שֶׁל יַעֲקֹב
עַל יוֹסֵף הַקָּטָן
זָרוּעַ בְּתוֹכֵנוּ
שִׂנְאַת אַחִים חִנָּם.
וְלִפְעָמִים נִדְמֶה לִי
כְּשֶׁבָּא לִי לְהָרִים יָדַיִם
פַּרְעֹה הוּא הַפְרָעָה שֶׁלִּי
וְצַר לִי מִמִּצְרַיִם.
וְלִפְעָמִים נִדְמֶה לִי
שֶׁאֲנַחְנוּ עֲדַיִן שָׁם
הוֹלְכִים בַּדֶּרֶךְ אֶל הָהָר
מִתְחַנְּנִים לְמַיִם.
שֶׁיִּפָּתְחוּ לִשְׁנַיִם
הַמַּיִם הַמְּלוּחִים
וְנַעֲבֹר בָּאֶמְצַע
כָּל אֵלֶּה שֶׁהוֹלְכִים.


תכל'ס איך ניגשים לנושא?
- כתבו על הלוח את המילים "מִצרים" ו"פרעה". הציעו לתלמידים למצוא מילים דומות או מילים שמסתתרות בתוך המילים שכתבו (מצרים: צר, מיצר, צורר. פרעה: הפרעה, רע).
- אתי אנקרי עשתה שימוש במילים אלו של סיפור יציאת מצרים ונתנה להם משמעות נוספת לפי לצלילן. השמיעו את השיר והציגו את מילותיו.
מדברים
- השיר מתאר את הקשיים של היוצאים ממצרים, בעיקר בפן הרגשי. מהם התחושות והרגשות שחוו היוצאים על פי השיר?
- כיצד קשור השיר לציווי המופיע בהגדה "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו יצא ממצרים?"
- השיר מחבר את מאורע יציאת מצרים לחיינו. בעקבות הקריאה נסו לחשוב: מיהו ה"פרעה" שלכם? איזה "ים" אתם צריכים לחצות? מיהם "הפרשים" שעולים עליכם?
- "וְלִפְעָמִים נִדְמֶה לִי/ כְּשֶׁבָּא לִי לְהָרִים יָדַיִם/ פַּרְעֹה הוּא הַפְרָעָה שֶׁלִּי/ וְצַר לִי מִמִּצְרַיִם". מתי בא לכם להרים ידיים, להיכנע? מה צר לכם, מקשה עליכם?
אפשר גם
- תוכלו לערוך פעילות יצירתית: חלקו לתלמידים דפים בצבעים שונים, ובקשו מכל תלמידה ותלמיד לכתוב על הדפים השונים מהו ה"פרעה" שלהם, מה מפריע להם ומה המֵצר שלהם. לאחר מכן בקשו מהתלמידים לקרוע את ההפרעות והמְצרים וליצור מהקרעים את קריעת ים סוף.
- אפשר ללמוד את השיר "כל אדם צריך מצרים" של אמנון ריבק המקשר את סיפור יציאת מצרים לסיפור חיינו.
- אפשר ללמוד את המשנה המובאת בהגדה "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" ולקשר לנלמד בשיר.